Alfa Romeo 158 Alfetta
Numarul 158 ca toate numerele de proiecte in lumea auto,nu sunt numere progresive.Primele doua cifre semnifica 1500cc,iar cifra 8 pentru opt cilindri.Alfa Romeo 158 este masina cea mai longeviva din lumea curselor.Proiectata in anul 1937 si pana la sfarsitul ciclului ei in 1950,a concurat timp de 13 ani,un record,chiar daca tinem cont de stopul impus de al doilea razboi mondial tuturor activitatilor sportive.Sasiul masini a fost proiectat de Orazio Satta Puliga,propulsorul de Gioachino Colombo. Alberto Massimino s-a ocupat de suspensi si de transmisie.Acesta ultimul a fost pozitionat intr-un unic bloc in spate,ca si la Lancia.Au fost utilizate cele mai bune materiale din acea epoca,iar unele chiar futuristice.Monoblocul era realizat in elektron,un aliaj special ultrausor din magneziu.Motorul supraalimentat era dotat cu un compresor volumetric Roots monostadio.Dezvolta 158 CV la 6500 giri/minut.Ulterior s-a ajuns la 195 CV la 7000 giri/minut.Nimic rau daca considera ca masina era dotata cu un implant de frane pe tambur si cu roti inguste spitate pe care erau montate cauciucuri Pirelli Stelvio.
Debutul.Alfa Corse,in acea epoca condusa de Enzo Ferrari,a dus masina in 7 August 1938 pe circuitul Montenero din Livorno:un parcurs de 5800 metri ce trebuia repetat de 25 de ori(145 km).A castigat primlul si al doilea loc in Coppa Ciano rezervata masinior “voiturette” cu Emilio Villoresi si Clemente Biondetti.In 1939 motorul masini Alfetta dezvolta 225 Cv la 7500 giri/minut. Giuseppe Farina isi adjudeca Coppa Ciano (Livorno) si Clemente Biondetti Coppa Acerbo.In anul 1940 Farina castiga concursul pentru masini vetturette la Gran Premio din Tripoli.
Razboiul.Se declanseaza cel de al doilea razboi mondial,masinile sunt duse la loc sigur departe de orasele mari.Alfettele sunt ascunse in satele din jurul orasului Milano si in cateva zone agricole din Toscana.
Se repornesteIn anul 1946 federatia automobilistica internationala a autorizat reanceperia competitilor.Masini Alfetta ii este ajustat motorul,care ajunge la o putere de 250 CV.Deja in acel an 158 invinge GP al Natiunilor la Geneva.Team-ul este condus de Gian Paolo Garcea,responsabil al departamentului experiente al casei milaneze.Podiumul este monopolizat de piloti Alfa: 1. Giuseppe Farina, 2. Carlo Felice Trossi, 3. Jean Pierre Wimille.La curse participa si Tazio Nuvolari, care este la sfarsit,al patrulea,dar pe Maserati.Varzi si Wimille sunt primul si al doilea in GP Valentino din Torino.In GP Milano castiga Carlo Felice Trossi,urmat de Varzi si de Consalvo Sanesi.
3 STADI.In anul 1947 soseste noul compresor Roots in 3 stadi,marind puteria la 275 CV,astfel casa quadrifoglio castiga rapid 4 victori:pe teribilul Bremgarten (GP din Elvetia) si GP al Belgiei se impune Wimille;GP din Bari vede victoria lui Varzi,iar al 17-lea GP al Italiei (disputat la Milano in jurul Parco Sempione)castigat de Carlo Felice Trossi.
1948.Achille Varzi isi pierde viata in timpul probelor GP Elvetian la Bremgarten.Cu cateva ore inainte era mort motociclistul Omobono Tenni.Competitia este castigata de Carlo Felice Trossi.In schimb Wimille castiga al35-lea GP al Frantei la Reims inaintea colegilor de echipa Sanesi si Alberto Ascari.La sfarsitul sezonului se alearga la Monza in traditionalul GP al Autodromului, castigat inca o data de Wimille,avandui in spate pe Trossi, Sanesi si Piero Taruffi,toti pe Alfetta.
1949 un an tragic.La inceputul sezonului Jean Pierre Wimille,care devenise deja pilot de varf al echipei milaneze,isi pierde viata in Temporada Argentina din Buenos Aires.Contele Trossi se stinge din cauza unui cancer.
1950.FIA organizeaza primul Campionat Mondial de F1.Alfa Corse participa cu Giuseppe Farina (Foto,in timpul GP din Belgio la Spa) Juan Manuel Fangio si Luigi Fagioli(un adevarat veteran: nascut in 1898).dar cel mai mult inca cu invincibila 158,care va fi inlocuita cu abia modificata 159.Propulsorul ajunge deja la 350 CV.alfetta castiga toate cursele europene din campionat.FIA a pus in calendar si 500 Miglia din Indianapolis (va ramane pana in 1960),in speranta de construire o punte inspre federatile sportive americane,entativa ce nu va avea nici un succes.Fangio castiga 3 curse (Monaco, Belgia, Franta),iar Farina alte 3 (Marea Britanie,Elvetia,Italia)devenind astfel Campion Mondial.Pilotul torinez in ultina cursa la Monza castiga cu 159,masina care ii va consimti urmatorul an lui Fangio sa castige primul din cele 5 titluri de Campion al lumi.
sursa:duemotori.com