Alfa Romeo 159 (F1)
Alfa Romeo 159 deriva da la Alfa Romeo 158,face parte din familia modelului Alfetta,a dominat in marile Grand Prix de dupa razboiul mondial in special in anul 1950,a preluat de la inaintasa sa toate caracteristicile generale printre care suspensile spate de tip De Dion, solutie complexa si scumpa,dar pe care tehnici casei milaneze au retinuto ca fiind necesara pentru a putea descarca pe pamant toata puterea motorului,o putere notabila.
La debutul sau oficial in Gran Premio d'Italia din 3 septembrie 1950(ultima gara a mondialului din 1950 de Formula 1),motorul un 8 cilindri in linie de 1500 cc,alimentat cu un compresor volumetric Roots in doua stadi,ce furnizeaza mai bine de 425 CV la 9.300 giri/min si putea ajunge la 450 CV la 9.500 giri/min,in Gran Premio Spania,ultima si decisiva proba mondiala 1951 de Formula 1.Dar si alte caracteristici ale acestui monopost sunt de record:greutatea de numai 710 kg,raportul greutate/putere la debut era de 1,67 Kg/cv,capacitatea rezervorului cu adoptarea de doua rezervoare suplimentare laterale este de 300 litri(dar ajungea pana la 320 litri,in Gran Premio di Gran Bretagna si la 350 litri in Gran Premio del Belgio),viteza de varf de 305 km/h.
Gran Premi.Un exemplar conservat in Muzeul istoric din Arese,Alfa Romeo 159 a debutat oficial in XXI Gran Premio d'Italia din 3 Septembrie 1950, pilotat de Giuseppe Farina,care va invinge si Gran Premio,cat si titlul mondial.Aceasta este masina cu care Alfa isi joaca cartile in mondialul din 1951 de Formula 1,pentru a contracara Ferrari tot timpul mai puternic.
Alfa Romeo 159,isi adjudeca primele 3 Gran Premi ale mondialului din 1951 de Formula 1,cat si Gran Premio Elvetian din 27 Mai cu Juan Manuel Fangio,Gran Premio del Belgio, din 17 Iunie, cu Giuseppe Farina si Gran Premio di Francia din 1º lulie,inca o data cu Fangio.Isi va adjudeca si ultimul Gran Premio din acel an,Gran Premio di Spagna din 28 Octombrie.De amintit ca toate cele 7 Gran Premi (nu se considera 500 Miglia di Indianapolis).Alfa 159 isi adjudeca si tura cea mai rapida in gara,de 5 ori cu Fangio si de 2 ori cu Farina.
Alte Gran Premi cistigate in 1951,dar nu valide pentru mondiale,sunt: V Ulster Trophy din 2 Iunie;V Gran Premio di Bari din 2 Septembrie cu Fangio si IV Goodwood Trophy din 29 Septembrie tot cu Farina.
Concluzi.
Alfa Romeo 159 lasa un semn inconfundabil in istoria din Formula 1,deoarece a fost masina la volanul careia legendarul Fangio si-a adjudecat primul sau titolu mondial si deoarece la sfarsitul sezonului 1951,Alfa Romeo,se preocupata in relansarea propriei producti de masini de serie,decide sa se retraga din Formula 1.Va reintra 20 de ani mai tirziu,in anul 1971, cu o experienta bogata dar nenorocoasa de furnizor de motoare (motorul 8 cilindri in V a masini sport Alfa Romeo 33/3) alei March 711 a lui Andrea De Adamich si Nanni Galli.Dar adevarata reintrare oficiala a casei milaneze in lumea Formulei 1 se produce la data de 26 Octombrie 1975, cand pe pista experimentala din Balocco,era prezentata presei Brabham-Alfa Romeo BT45.
Posibila urmasa.In anul1952 vine gandita cu grija lui Giuseppe Busso si al departamentuli sau Alfa Romeo 160, care constituia un pas inainte fata de modelul 159.Era de fapt proiectata cu un motor central in 12 cilindri boxer de 2500cc, tractiune integrala,cutie viteze pe spate,sasiul tubular,suspensile de la 159,frine fata si spate si postul de condus in spatele axului rotilor spate.Proiectul ale carui schite complecte au fost gata in 13 Iulie 1952,a entuziasmat pe toti aceia ce l-au cunoscut,incluzinduse si Juan Manuel Fangio.
Motorul ce se poate vedea la Museo din Arese,a inceput sa functioneze pe banc in 1955.Directiunea din acea epoca a intrerupt dezvoltarea lui si a impus o directie precisa acelor oameni care pentru Alfa au fost punctul de forta,de a se concentra pe un alt proiect important care prindea forma in acei ani:acela de la Giulietta.
preluat:wikipedia