Alfa Romeo Giulia TZ
Alfa Romeo Giulia TZ (cunoscuta si ca Alfa Romeo TZ sau Tubolare Zagato),a fost o masina pentru competiti produsa de Alfa Romeo din 1963 pina in 1967.
TZ
Prima versiune de Alfa TZ este numita astazi eronat TZ1 pentru a o deosebi de varianta ulterioara TZ2.Versiunea TZ originala proiectata in colaborare cu Autodelta, avea montat un motor dublu ax cu came Alfa Romeo,un propulsor cu o cilindrata de 1570 c.c.Twin Spark si o serie de caracteristici de la Giulia. Avea o putere de 112 bhp (82 kW) la 6500 giri/minut modelul de strada si 160 bhp (118 kW) modelul de curse.Masina era echipata cu o caroserie tubulara de aluminiu,pe platforma derivata de la Giulia cu frine pe discuri si suspensi independente.Modelul foarte usor (660 kg),ajungea la o viteza maxima de 216 km/h.Masina a fost proiectata pentru uzul urbaN cit si pentru competiti.Ultima versiune avea montat un motor de 119 kW.
Motorul era montat intr-un unghi particular pe caroserie,in asa fel sa se mareasca afluxul de aer pentru racire.Profilul aerodinamic era foarte inovativ,pentru a i se mari prestatile a fost proiectata partea din spate a
"coda tronca"(trunchiata).Bazinduse pe studile aerodinamici facute de Wunibald Kamm (acest tip de spate este cunoscut si sub numele de Kammback),profilul taia aerul cu un unghi specific marinduse astfel prestarile generale ale masini.Acest profil particular era deja probat de Zagato pe citeva masini de competitie.Linia de la TZ era o evolutie de la aceste prime probe.Modelul a debutat pe Autodromo di Monza intr-o competitie organizata de FISA.
TZ s-a impus ocupind primele patru locuri la categoria prototipuri.Dupa omologare a invins multe concursuri in Europa si Nord America.Intre anii 1963 si 1965 au fost produse 112 exemplare.
TZ2
In anul 1965 a fost construita o evolutie a masini cu o caroserie din fibra de sticla,cintarind 620 kg.Afost revizuita si aerodinamica pentru a se micsora coeficentul de penetrare a aerului.Si acest model a fost gindit si realizat de Zagato. De Autodelta a fost construita doar o singura versiunede competiti care avea montat un motor de 170 bhp (127 kW) la 7000 giri/min ,Twin Spark cu ungere a carterului de tip uscat.Masina ajungea la o viteza maxima de 245 km/h.
TZ avea montata o luneta impartita in trei parti,in schimb aceasta versiune avea geamul intreg(ne divizat). Dezvoltarea masini s-a incheiat la sfirsitul anului 1965,cind noul regulament sportiv international a decretat limita de 500 de exemplare pentru categoria "GT" si de 50 exemplare pentru categoria "Sport",facind ca "TZ2" sa reintre la categoria "Prototipi".Din acest motiv Alfa Romeo a abadonat modelul "TZ2"pentru a se dedica dezvoltari "GTA".
Au fost construite numai 9 exemplare de "TZ2",avind numerele sasiului:104 (prototipo), 106, 110, 111, 112, 113,115, 116 si 117.Sasiul 114 a fost utilizat de Pininfarina pentru carrozzare prototipul "Giulia Sport",prezentat la Salonul Automobilistic de la Torino in luna Noiembrie 1965,ce a fost desenat de Aldo Brovarone.Sasiul cu nr.101,a fost carosat de Bertone, pe desenul lui Giorgetto Giugiaro,devenind cel mai celebru prototip:"Canguro" din 1964,de la care se va inspira "Montreal".
preluat:wikipedia