Istoria Alfa Romeo 1910 - 2010 Alfa Romeo este un brand automobilistic fondat in 24 Iunie 1910 la Milano ca A.L.F.A., (acronim al Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Din anul 1986 face parte din Grupul Fiat si incepand cu luna Februarie 2007 este o divizie a Fiat Group Automobiles SpA,ocazie cu care numele societati a devenit Alfa Romeo Automobiles S.p.A.
Darracq ItaliaOriginile Alfa au un nume francez,cu radacinile la Napoli.Investitorul Alexandre Darracq dupa ce a produs biciclete marca Gladiator,a trecut la producerea de automobile Darracq.In anul 1906 s-a nascut Società Italiana Automobili Darracq,cu sediul la Napoli.Lucrarile pentru construirea fabrici au inceput rapid,dar cum orasul se gasea prea departe de Franta, distanta mare a penalizat proiectul. Darracq muta fabrica in nord,la Portello,periferia orasului Milano.Automobilele sale erau montate aici cu piesele provenite din Franta. Vanzarile fiind mici,motiv pentru care productia stacna,in 1909 societatea se gasea in lichidare.Fabrica este cumparata de un grup lombard de oameni de afaceri de la investitorul francez,investitor care a incercat fara succes aceasta aventura industriala in Italia.Inca de la prima marca,societatea a dorit sa aminteasca legatura ei cu orasul de origine,avand pe emblema intr-o parte sarpele visconteo(il bischione),iar in cealalta,crucea rosie pe fondul alb,simbolul orasului Milano.Cei 250 de angajati ai gestiuni precedente ex Darracq,au fost reangajati,iar noua societate si-a propus obiectivul de a produce 300 de automobile anual.Constituirea societati a luat fiinta la Milano pe strada Gattamelata,in zona numita Portello,iar numele ales face referire la prima litera a alfabetului grec,litera prin care s-a dorit sa se sublinieze inceputul unui nou tip de activitate in construirea de automobile,acela a unei masini in primul rand sportive.
Investitorul francez Pierre Alexandre Darracq1910 - se naste A.L.F.A. (Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Istorica fabrica Alfa de la Portello 1910 - 1915Stema Alfa Romeo este rezutatul dintre fuziunea a doua semne.Crucea rosie pe fondul alb a Comunei di Milano si Il Biscione (sarpele)simbolul Senioriei Viscontea.Nascuta cu numele A.L.F.A.,Anonima Lombarda Fabbrica Automobili,in 24iunie 1910,societatea isi alege propria emblema si anume ca cele doua simboluri sa fie inchise intr-un cerc cu o coroana ce poarta deasupra inscrisul A.L.F.A,iar in partea de jos numele Milano.Pe cele doua laturi avand doua noduri Savoia,simbolul monarhiei Sabauda.Toata emblema avand un diametru de 65 mm.
1910 -1915 Pe latura rezervorului de benzina,de forma cilindrica pozitionat tranversal in spatele scauanelor si avand inscrisul Alfa.Ne fiind o adevarata emblema,ci doar un inscris de forma circulara ALFA.
In toamna lui 1910 se naste prima A.L.F.A:24 HP,masina in totalitate proiectata de Giuseppe Merosi impreuna cu alti tehnicieni italiani.24 HP se face apreciata pentru mecanica, pentru performanta si pentru placerea de a fi condusa, caracteristici care vor deveni simboluri ale brandului.Motorul de 4084 centimetri cubi ce furniza cei 42 cai,ii permiteau masini sa depaseasca 100 km/h,o viteza remarcabila pentru acea epoca. Anul urmator,la debutul ei sportiv,aproape castigase Targa Florio, dar a trebuit sa se retraga pentru un incident banal,pilotul a fost aproape orbit de un jet de noroi. Modelul este produs în mai mult de 200 de autosasiuri,care în conformitate cu obiceiul din acea epoca,sunt încredintate carosierilor pentru montajul final.Astfel iau nastere o serie de versiuni:Spider,Corsa in doua locuri,limuzina in sapte locuri si Torpedo,masina care va fi utilizata si de catre Marele Stat Major al armatei italiene,în timpul primului razboi mondial.In 1913 A.L.F.A. comercializa versiunea 40-60 HP,versiune care avea un motor de sase litri ce furniza 70 de cai putere, HP 40/60 soseste a doua absoluta in faimoasa cursa de urcare Parma-Poggio di Berceto.În anul urmator Merosi "a semnat" primul Grand Prix Alfa,in care pilotul Giuseppe Campari reuseste o viteza medie de peste 147 km/h.Sint doua succese sportive care au contribuit la crearea legendei Alfa Romeo si inceputul unui palmares care astazi include peste o suta de lauri: de la 5 Campionate Mondiale la 11 curse Mille Miglia,de la 4 competiti de 24 Ore de Le Mans la Campionatul Turism German DTM.
Merosi intr-o faimoasa foto din 1906 si un colaj de foto cu sectile fabrici din Portello Foto stg.40-60 HP participante la Targa Florio din 1920.La volane, da stinga, Giuseppe Campari, Enzo Ferrari si Giulio RamponiFoto dr.40-60 Hp a lui Nino Franchini inaintea startului in Parma - Berceto din 1913: se va clasifica pe locul 2° absolut.1915 - A.L.F.A. devine ALFA ROMEO In tot acest timp Nicola Romeo, un inginer napoletan (din Sant'Antimo),a fondat in anul 1906 la Milano pe strada Ruggero di Lauria (cartierul Portello),Societatea Ing. Nicola Romeo & C.,societate care importa din Statele Unite utilaje demontate pentru lucrari de inginerie civila.Inceperia primului razboi mondial,geniul militar gaseste in Nicola Romeo un pretios colaborator.Avand un puternic spirit practic a creat un nucleu de ateliere pentru producerea proiectilelor de artilierie,devenind astfel seful a mii de angajati,muncitori si ingineri,din fabricile aflate in Milano,Saronno,Roma si Napoli.Tot in timpul primului razboi mondial Nicola Romeo isi mareste societatea gasind noi asociati,unul dintre ei fiind si bancherul Angelo Pogliani si cum izbucnirea primului razboi mondial a accentuat dificultatile financiare ale societatii A.L.F.A.,in 2 decembrie 1915 aceasta a fost preluata de catre inginerul Nicola Romeo, pe care a adaptato rapid la nevoile de razboi,producind compresoare, munitii, aruncatoare de flacari si motoare de avioane.Cu sosirea pacii a fost necesara o reconvertire a productiei in cea de pace,convertire care se va dovedi lunga si dificila.De aceasta data din ateliere de lucru ies masini de foraj, tractoare si echipamente de cale ferata.
A.L.F.A. 24 HP 1910 si A.L.F.A. 40/60 HP Aerodinamica Castagna 1914 Muncitori la bancul de lucru 1917Doar în 1920 se naste Torpedo 20/30 HP ES, prima masina cu un nume nou,Alfa Romeo.Conducand unul dintre aceste exemplare,in varsta de douazeci si doi de ani,Enzo Ferrari soseste al 2-lea la Targa Florio. În acei ani Italia, ca si alte tari europene se confrunta cu o criza politica,sociala si economica. Anul 1914 aduce zile de tensiune pentru productia din fabrici, moneda este devalorizata, dolarul, cotat putin mai mult de cinci lire (sase ani mai târziu a crescut la aproape 30). În 1921 se prabuseste Banca Nationala, care este principalul actionar al companiei Alfa Romeo si a altor compani.A trebuit sa intervina guvernul infiintind Institutului pentru subventia de lucrari industriale.In 1923 Alfa Romeo prezinta modelul RL,model ce obtine un notabil succes,fiind condus de Ugo Sivocci castiga prima din cele 10 victori la Targa Florio (si pe al 2-lea si al 4-lea loc se claseaza tot masini RL ).In acelas concurs pentru prima data apare pe capota il quadrifoglio (trifoiul cu 4 foi),desen care din acel moment devine simbolul masinilor sportive ale Casei,in schimb pe circuitul Savio,Ferrari primeste de la familia Baracca emblema Cavallino(calutul cabrat),care va fi ulterior pe masinile de la scuderia sa.Din 1924 apare modelul P2,una dintre marile realizari ale lui Vittorio Jano, un proiectant care soseste de la Fiat.
P2 protagonista în Curse Alfa Romeo P2 a fost indiscutabil protagonista curselor anilor "20.A fost prima masina dotata cu un motor in 8 cilindri a casei lombarde, Masina a fost prima creatie a lui Vittorio JANO,proiectant care a fost racolat de Enzo Ferrari de la Fiat,dupa falimentul masini P.Succesele din anii "20 au consimtit inserirea coroanei de lauri in stema,coroana de lauri ce va ramane pe stema masini pana in anul 1971,cind aceasta a fost eliminata din cauza construiri fabrici de la Pomigliano d'Arco (NA),fabrica unde va fi costruita ALFASUD, prima ALFA cu tractiune fata.
Motorul masini P2 avea doua carburatoare urmate de doua compresoare.
Anii "30 - Anii de aur- Nuvolari cu Alfa domina competitile!!! In 1931,Nuvolari alearga cu Alfa Romeo,masina cu care obtine nenumarate succese,luptand de foarte multe ori in mod spectaculos cu rivalul sau Varzi.De amintit in primul rand succesele la Targa Florio, la Coppa Ciano si la GP Italia.Anul 1932, este anul de aur al lui Nuvolari,invingand in majoritatea curselor la care ia parte:(GP Monaco, Coppa Ciano la Livorno, Targa Florio, GP Italia la Monza, Coppa Acerbo, GP Franta etc...).Castiga cursele cele mai importante ale sezonului,demonstrind superioritate in comfruntarile cu adversari sai.Ziarele acelor vremuri scriau:
"...Care vreti sa stati in fata acestui om ce nu se teme de nimic,care are o experienta de 20 de ani in curse si motoare,care alearga astazi cu o pasiune triplata?Toate recordurile cad pulverizate cu multa usurinta....."Pentru inca o data,dar din cauza unor factori externi Fabrici(in particular criza plecata din cauza prabusiri Bursei de pe Wall Street in '29)s-a infrinat expansiunea Alfa,care in anul 1933 a trecut sub controlul celor de la IRI, Institutul pentru Reconstructia Industriala,infiintat de putin timp cu scopul de a ajuta fabricile aflate in criza.
1933 - ALFA este campioana mondiala cu Alfa 8C MONZA Alfa Romeo 8c Monza (1933) Castigatoarea competitiei MIlle Miglia si Tazio Nuvolari. Il più grande di tutti i tempiAlfa Romeo 8c Monza (1933) Invingatoare in MIlle MigliaLa sfirsit sint prezente 5 Alfa Romeo 8c Monza pe primele 5 locuri!Cu aceasta ocazie apare istorica fraza rostita de HENRY FORD - "SIGNORI GIU' IL CAPPELLO!" In 1934 masinile de curse Alfa Romeo gestionate de Scuderia Ferrari,castiga mai multe curse decit toate celelalte Case.In anul 1936 activitatea sportiva face sa treca pe planul doi productia de serie.Dupa doi ani se naste 8C 2900 B Lungo,masina care este carosata de carrozzeria Touring si este Alfa cea mai reprezentativa a periozi:capota impunatoare - simbolul de eleganta si de o putere care fascineaza.Pentru a comfirma traditia,masinile destinate pietii sunt identice la mecanica si motoare cu invingatoarele din competitii;masina cistiga primele trei locuri in cursa Mille Miglia.
Fotografie rara din 1933, Mussolini probeaza ALFA P3 cu care Nuvolari a ras invins GP Italia.
6C 1750 spider carrozzata Zagato condusa de Mussolini - 1935
In acest timp IRI indreapta productia inspre motoarele aeronautice si inspre vehiculele industriale.Deja in 1926 fabrica incepuse fabricarea sub licenta Bristol de motoare stea in noua cilindri pentru avioane.In anii treizeci se nasc prpiu zis motoarele puternice si fiabile cerute si in afara Italiei.Meritul il poarta materialele avansate folosite la fabricarea lor cum ar fi Duraalfa,un aliaj usor de aluminiu folosit pentru fabricarea elicilor,pistoanelor,chiuloaselor si a altor componente.In 1939 se naste motorul 135,un 18 cilindri in dubla stea,care cu cei aproape 2000 HP este cel mai puternic propulsor al acelei epoci.Alte versiuni de motoare cuceresc 13 recorduri mondiale de viteza,inaltime si distanta.Productia aeronautica ajunge sa fie aproape 80% din totalul productiei,iar pentru a sadisface comenzile,spre sfirsitul deceniului se construieste o noua fabrica la Pomigliano D'Arco (Napoli).Marca Alfa este apreciata si in domeniul vehiculelor industriale.Primul autocar produs este Bussing 50,in anul 1931.In anul 1935 apare T85G care cistiga un concurs international pentru camioane,desfasurat pe traseul Roma-Bruxell-Paris.Modelul 500 in versiunea autocar transporta 110 qintale,in schimb ca autobuz este apreciat pentru linia sa,comoditate oferita pasagerilor si a vitezei sale de 68 km/h.Intr-un cuvant,sunt mijloace de transport fiabile si in conditi dificile,de exemplu,in timpul campaniei din Etiopia fabrica furnizeaza Armatei Italiene peste 2000 de vehicule.
Anii "50 - anii reconstructieiNoile si ambitioasele programe ale companiei vin date peste cap in 10 Iunie 1940,de inceputul celui de al doilea razboi mondial.Alfa este nevoita sa reconverteasca productia in cea de razboi,perioada in care fabricile sint bombardate de mai multe ori.Totodata fabrica mentine nivelul tehnologic ridicat,iar in 20 Octombrie 1942,de exemplu,un trimotor italian SM75 propulsat de motoare Alfa 128,zboara 20 de mii de kilometri pina la Tokyo si inapoi.Dupa bombardamentul aliatilor din 20 Octombrie 1944,in complexul de la Portello inceteaza ori si ce activitate.
Pacea va sosi in primavara urmatoare,dar primele luni de lucru sint dificile lipsind totul,ateliere,materiale si componente.Ne putind fabrica altceva,cei opt mii de angajati de la Portello fabrica aragaze electrice,mobile metalice,incuietori;activitatea automobilistica se reia doar in anul 1946,reusind sa faca sa concureze doar masinile 158 salvate dintre daamaturi si tot odata se reincepe fabricarea versiuni 6C 2500,versiunea de dinaintea razboiului.Ulterior vor sosi versiunile inovative cu schimbatorul aflat pe volan,versiuni care plac mult vip-urilor epocii,de la Rita Hayworth la Tyron Power, de la Ranieri di Monaco la re Egiptean Faruk.Designul versiuni Super Sport Villa d'Este,realizata de carrozzeria Touring in 1949,face din ea masina cea mai frumoasa a acelor ani.(numele provine in urma cistigari concursului de eleganta pentru design auto Villa d'Este).Urmatorul an Alfa Romeo prezinta modelul care relanseaza Brandul:1900,proiectata de Orazio Satta Puliga.O berlina in patru usi si cinci locuri,prima masina Alfa Romeo asamblata pe banda automatizata de montaj.
Alfa Romeo 1900 Sprint Touring Superleggera din 1951 Vor fi construite circa 20 de mii de exemplare.Si cu acest model Alfa Romeo va obtine succese sportive.Dupa un norocos slogan,versiunea 1900 va deveni masina de familie care castiga in curse.Dar cel mai mult cu acest model a fost introdus in istoria automobilului un nou concept de masina:berlina cu inalte prestati pentru uzul cotidian.Pe pistele de Gran Premi Alfa 158 (supranumita de toata lumea "Alfetta"din cauza dimensiunilor reduse)detine suprematia absoluta,iar in 1950,cu Nino Farina,castiga Campionatul Mondial de Formula 1.In schimb urmatorul an este randul lui Juan Manuel Fangio sa castige Campionatul Mondial de Formula 1,dar cu 159,un bolid intrat in legenda.Exterior identica cu 158,avind in schimb mai puternicul motor 1500,motor ne mai construit pana atunci:425 cavalli si peste 300 km/h.Legendara Alfetta a fost un monopost care a inchis o epoca pentru Alfa Romeo,casa milaneza se retrage ne invinsa din competitii,pentru a se dedica productiei de serie.
Gran Premio Tipo 159 Alfetta 1951 In foto Juan Manuel Fangio la volanul masini Alfetta 159 in Gran Premio Elvetian, la Bremgarten (Berna), in editia din 1951,GP pe care il va castiga:in acel an campionul argentinian isi adjudeca primul dintre cele 5 titluri mondiale.Fangio isi va aminti pentru tot deauna cu profunda stima si recunostinta experienta avuta cu Alfa Romeo,acea care l-a lansat spre culmea automobilismului mondial.Anii modelului Giulietta In anul 1954 apare Giulietta Sprint,un coupè cap de lista urmat de multe alte modele de succes:1300 cc,cea mai dorita masina a epoci,care va fi vanduta in aproape 28 de mii de exemplare.Anul urmator va aparea versiunea Spider,unul dintre cele mai frumoase automobile si berlina:53 cavalli si 140 km/h viteza maxima.In aceasta categorie pe piata nu exista nimic mai bun,modelul sintetizeaza stilul,personalitatea si rafinamentul mecanic tipic Marci,va deveni un status symbol.Numarul 100 de mii iese de pe linia de montaj de la Portello in luna Februarie 1961,in prezenta actritei Giulietta Masina in rol de nasa.O alta masina importanta a acelei perioade este si versiunea 2000.In aceias perioada pentru a mentine adecvat volumul de productie,incepe fabricarea (sub licenta Renault) a utilitarei Dauphine.La Pomigliano d'Arco,in acelas timp se continua producerea de vehicule si motoare diesel Saviem.Se naste Romeo,vehicul comercial pentru uz multiplu.
Giulietta Sprint,este icona anilor ’50, golden-age pentru industria italiana,fotografiata cum spune traditia Alfa Romeo,in fata all’Arco della Pace,intr-un Milano care "decola"dupa ranile razboiului mondial.Sprint este unul dintre exemplarele cele mai prestigioase ale industrial design-ului,italian si international,care a proiectat definitiv Alfa Romeo in dimensiunea de mare constructor,fara a pierde din vedere continutul de exceptional ale produselor sale.
Tehnic Giulietta a ravasit regulile pieti,a redefinit parametri de referinta,a reprezentat o diferenta cu concurenta.Anii "60 - Giulia si Duetto sint un best seller !!! Primi ani din anii saizeci sunt aceia ai olimpiadei de la Roma,de la "noua frontiera"de John F. Kennedy,"il papa buono"de Giovanni XXIII si Yuri Gagarin,primul om lansat in spatiu.Dar si aceia de expansiune ai Alfa Romeo.Sediul de la Portello devine insuficient pentru programul productiv,de accea se construieste un nou complex la Arese(doua milioane si jumatate de metri patrati),un autodrom pentru probele prototipurilor la Balocco si un al doilea complex la Pomigliano D'Arco(prima piatra de temelie este pusa in 29 Aprilie 1968).
Automobilul cel mai reprezentativ al momentului este GIULIA,soseste in 1962 si se dezvolta intr-o vasta gama de berline si versiuni sportive."Giulia a desenat vantul",asa suna textul unui spot publicitar al acestei masini(este prima masina integral proiectata in tunelul de teste aerodinamice),a avut un succes global pentru Alfa Romeo.Giulia se naste sub semnul inovatiei,al design-uli personal a modernelor caracteristici constructive,de la longevitatea pe piata la succesele sale sportive.De la berlina se va naste toata familia de masini,Sprint GT,Spider Duetto, 1750,masini care vor semna o epoca de mare expansiune pentru Alfa Romeo pe piata mondiala.De amintit versiunea Spider Duetto lansata in anul 1966 si care este prezenta pe piata pana in 1994 in diverse upgrade care au caracterizato,fiind si modelul Casei Milaneze cel mai difuzat pe tot globul pamantesc.Devenita celebra cu filmul “Il Laureato” interpretat de Dustin Hoffman, a fost una dintre protagoistele autenticului love-affair al americanilor pentru Alfa.(in USA au fost pana in primi ani nouazeci comercializate versiuni speciale numite "Graduate").Montreal conceptul car realizat de Bertone cu ocazia Expo internazionale a orasului canadez,in anul 1970 soseste pe piata versiunea realizata de serie, echipata cu motorul V8 de la 33 marit la 2,6 litri de cilindrata. Acest model este topul de gama Alfa Romeo, cu o viteza maxima de 220 km/h si un stil agresiv tipic italian, intra in plin titlu intre cele mai prestigioase gran turismo a primilor ani saizeci,segment de piata care resimte destul de greu criza energetica.
1963 - Se naste Autodelta In data de 5 Martie 1963 se naste Autodelta,avand scopul de a duce masinile Alfa Romeo in curse si campionate internationale.Cu prestigioaele masini ca TZ,GTA si 33,Autodelta se afirma aproape 20 de ani in toate specialittile automobilistice sportive inclusiv Formula 1. Departamenul de expeiente avansate al Autodelta,a dezvoltat printre altele motoare pe alcol , primul motor diesel pentru Alfa Romeo,pompa de injectie Spica,sistemul de franare actual pe disc ,rezervorul de siguranta si folosirea tianiului in suspensi.
Anii "70 - Anii crizei energetice - Alfetta simbolul unei epoci.Dupa o perioada de citiva ani,fabrica se loveste de noi probleme externe.In Italia,criza energetica si valul de proteste sociale explodeaza in "68,purtind la tensiuni politice si sociale,culminind in 9 MAI 1978 cu asasinarea lui Aldo Moro.Inflatia este formata din doua cifre,vanzarile de autoturisme se diminueaza.Grupul Alfa Romeo prezinta totusi citeva modele noi cum ar fi berlina 2000 in 1971(aproape identica cu 1750),Alfetta berlina in 1972,ce vine produsa in 28 de mii de unitati;in 1973 peste 70 de mii de unitati.Alfasud berlina va deveni Alfasud Sprint.
In anul 1972,cu ocazia deschideri stabilimenului din Pomigliano AlfaSud,grafica vine modernizata Sarpele simplificat,coroana rosie si stilizata.Dispare coroana de lauri, cele doua mici valuri din partile laterale si inscrisul Milano. Alfa Romeo Alfetta..........................................................
Alfa Giulietta 1977 In 1972 Alfa Romeo prezinta masina cea mai inovativa de dupa razboi,Alfetta, berlina sportiva cu numele legendar, care aminteste de 159-le de Formula 1,campiona mondiala in 1951 cu Fangio,cu care impartseste aceias schema a sospensilor spate, puntea De Dion.Stilul masini este semnificativ avand un caracter tipic a anilor ’70, conservand totusi multa personalitate si un caracter inconfundabil Alfa Romeo,va deveni repede un best-seller. De la Alfetta se va naste toata familia de masini care vor purta cu succes - mostenirea tecnica a scoli Alfa Romeo pina in anul 1992;in fine,este ultima masina complect proiectata si dezvoltata sub conducerea Ing. Satta Puliga,
Alfetta va deveni prima masina italiana dotata cu un motor turbodiesel.Cum a fost pentru Alfasud asa va fi si in cazul versiuni Alfetta,berlina va deriva intr-un coupé ce va avea un caracter puternic si agresiv,ulterior va urma Alfetta GT in anul 1974, un coupé de mare succes care dupa putin timp va evolua in coupé GTV6.In anul 1977 va debuta noua Giulietta,iar dupa doi ani mai tirziu in 1979,ammiraglia,Alfa 6.
Alfa Romeo in curseCampionaul Masini Sport - Formula 1 - FORMULA INDY Alfa Romeo in Campionaul Masini SportIn curse masinile Alfa Romeo continua sa invinga.Meritul este datorat multor versiuni ale modelului 33.Prima a fost 33/2 Sport Prototipo,care a debutat in 1967,masina dotata cu un propulsor V8 de 1995 cc ce furniza 270 cavalli care ii permiteau sa atinga 300 km/h.Doi ani mai tirziu apare 33/3:2998 cc,400 cavalli cu viteza masima de 310 km/h.Versiunea 33 TT 3 este probata la Targa Florio din 1971 dupa ce a suferit un upgrade la caroserie si a doptat motorul precedent ,dar cu o putere de 440 cavalli.Ulterioarele imbunatatiri tehnice si adoptarea ineditului 12 cilindri boxer au dus la nasteria versiuni 33 TT 12,versiunea din 1975 - 500 cavalli la 11500 giri/min ,versiune care a cistigat sapte curse din opt in Campionatul mondial de Marci.Urmatorul an se naste 33 SC 12,versiune care este dotata cu motorul boxer de 12 cilindri de 2995 cc ce are cu putin peste 520 cavalli.Cu acest model Alfa Romeo isi adjudeca Campionatul Masini Sport in 1977.
ALFA ROMEO in FORMULA 1Marile rezultate obtinute de Autodelta 33 SC 12,echipata cu motorul boxer 12 cilindri 3000cc,face casa din Arese sa viseze la revenirea in formula 1.Primul campionat de F1,castigat de Alfa Romeo in 1950 si de Fagioli in 1951,au ramas amintiri indepartate.Initial se decide se se limiteze doar la livrarea de motoare pentru Brabham.In anul 1976 se decide pentru furnizarea de motoare in 12 cilindri,boxer de 3000cc aspirat.(cel mai avantajos a fost cel de 1500cc turbo),montat pe sasiul Brabham sponsorizat de Martini Rancing.In ultima cursa a sezonului concureaza versiunea 33 SC 12 cu motorul turbo in 12 cilindri boxer,cu cilindrata micsorata la 2134 cc de 640 cavalli,ce permit masini sa depaseasca 350 km/h.In anul 1978,in Formula 1 imperuna cu Brabham,echipa este a treia in clasamentul pe Marci.In anii urmatori pina in sezonul 1985,Alfa a continuat sa participe in Formula 1,dar din cauza situatiei dificile cu care se confrunta firma,cresteria costurilor de organizare si gestionare a echipei de Formula 1,ce nu permit casei sa ajunga la nivelul de competivitate si traditie,in 1985 Alfa iese definitiv din competitia de Formula 1.In anul 1978 Alfa Romeo se pune de comun acord cu General Electric,avand obiectivul de a construi impreuna propulsorul aeronautic CF6-32.In 1979 se prezinta primul motor cu turbina realizat in Italia,AR 318 de 600 cavalli.
ALFA ROMEO IN FORMULA INDYAlfa Romeo a participat si in Formula Indy,din 1989 pana in 1991 pentru cresterea volumului de vanzari la versiunea Milano (75) si 164 LS aflate in vanzare pe piata din USA.A participat cu Scuderia March furnizandui acesteia un motor 8 Cilindri in V la 90° cu Turbocompresor,avand alezajul si cursa de 86x57mm , cilindrata de 2648,8 cm cubi si puterea de 720 cv la 11.800 giri pe minut.
March 89CE Alfa Romeo 1989
Anii "80 - falimentul si avantul Societati Fiat;75 inchide un ciclu istoric si odata cu el,adio tractiune spate!!!Din 1 Ianuarie 1981,Alfa Romeo S.p.A.este deja o societate principala,societate care exercita functi de control si planificare strategica in patru diverse sectoare,primul sector fiind acela al activitati automobilistice care cuprindea complexele din Arese - Portello,Alfasud,Autodelta,necunoscuta africana Bei si A.R.N.A (Alfa Romeo Nissan Automobili).aceasta din urma era o societate italo-japoneza constituita pentru producerea de masini cu motoare boxer Alfasud,complexul ia nastere in 1981,la Pratola Serra,in provincia Avellino.Al doilea sector cel numit Productii Diversificate cuprindea Alfa Romeo Avio,Alfa Romeo Veicoli Commerciali,Arveco (suspensi,vehicule speciale si motoare Renault)si cateva firme de componente cum ar fi Spica.Al treilea si al patrulea sector se ocupau de activitati comerciale.Intre masinile cele mai reprezentative al deceniului a fost berlina 33,cu care in 1983 Alfa Romeo a intrat in segmentul mediu.
Pentru o perioada de aproape 10 ani cu o semnificativa restilizare in 1990 si urmata de o serie intreaga de versiuni Station Wagon,supranumita Giardinetta,prima versiune este Sport Wagon,iar urmatoarea 4x4 avand imbunatatit si pachetul de dotari,ambele cu motoare catalizate,prima in Martie 1986,1.5 cat,urmata de mai puternicul 1.7 IE cat Quadrifoglio Verde S de 129 cavalli in anul 1990.Intr-un cuvant versiunea 33 va fi fabricata aproape intr-un milion de exemplare,jumatate dintre acestea avand montat motorul de 1351 cc,12 la suta in versiunea Giardinetta Sport Wagon,iar 5 la suta cu tractiune integrala.In anul 1985 Alfa Romeo sarbatoreste a 75-a aniversare,ocazie cu care boteaza cu acest numar o noua berlina.Linia cuneiforma aminteste de aceea a versiuni Giulietta,intrìeriorul cuprindea volanul reglabil in inaltime,centralina de autodiagnostic,ceas digital,turometru electronic.Motorul este clasicul 4 cilindri in linie cu doua axe cu came,disponibil in diverse cilindrate.Doi ani mai tarziu la salonul de la Geneva este prezentata versiunea 2.0 i,prima masina de mare serie care a adoptat o tehnologie care pana in acel moment se gasea doar pe masinile de competiti si anume sistemul Twin Spark,un sistem de aprindere electronica cu doua buji pe cilindru,care permite optimizarea combustiei,marind prestatile motorului si reducand emisile de noxe.Pe plan sportiv in anul 1985 versiunea GTV6 devine Campioana Europeana.In anul 1988 ,versiunea 75 Turbo Evoluzione se afirma in Campionatul Italian de Viteza Turisme.Si vehiculele comerciale obtin un discret succes.Garda de Finante,de exemplu,este unul dintre cei mai buni clienti ai furgonetei F12.In schimb modelele AR8 si AR6 vin oferite in 24 de versiuni.De amintit ca in anul 1985 ia fiinta o societate Italo-Japoneza pentru vanzarile din Japonia si a semnari acordului urmatorul an cu Chrysler pentru vanzarea in America de Nord a viitoarei Alfa 164.Cu toate aceste succese situatia financiara a grupului Alfa Romeo devine din ce in ce mai dificila, urmand falimentul,cu toate ca modelele Alfa Romeo se bucurau de succes la public.Din cauza excesivelor costuri de productie in Noiembrie 1986 IrI,condus de Romano Prodi,decide sa vanda activitatea automobilistica,care este cumparata de Fiat.In urma acordului semnat se decide inchiderea societati A.R.N.A.(Alfa Romeo Nissan Automobili),care in ultime luni ale anului 1983 a pus in vanzare ghinionista Arna.O berlina in doua volume,la care Nissan contribuia cu proiectarea si producerea tuturor partilor caroseriei,iar Alfa Romeo livra toata mecanica(intreaga mecanica care era practic a masini Alfasud).Arna a iesit din scena in 1987.Alta Alfa mai putin norocoasa a acelor ani este Alfa 90,model care debuteaza in acelas timp cu Alfa 75,dar care cu toate ca avea aceias mecanica,linia si stilul ei nu au avut personalitatea si spiritul inovativ al modelului Alfetta,astfel ramanand in productie pentru putin timp si nejustificat de repede uitata.Pentru o necesara ulterioara ratiune industriala din partea IrI,este cedata societati Fiat,prima data Aeritalia,iar in 1996 si Avio.Ani dificili dar care nu impiedica Alfa de a pune la punct formidabila SZ.Un coupé de 3000cc dezvoltat pe mecanica versiuni Alfa 75,versiune definitiva a prototipului ES 30 (Experimental Sport Car 3.000),ce va ramane cu siguranta in istoria Alfa pentru anumite caracteristici care se leaga la traditia inaltelor performante care disting din totdeauna Alfa Romeo.Cu siguranta este Alfa ce-a mai emotionanta din timpurile versiuni Montreal,un concentrat de bun care Alfa poate sa-l ofere in materie de tehnologie cu "mana"inconfundabila a lui Zagato.Prezentata la Salonul din Geneva in 1989,a fost produsa in 998 de exemplare rezervate deja inca dinaintea produceri,de catre pasionati din toata lumea.
Caroseria a fost executata din rasina metacrilica termoindurente (Modar)si fibre de carbon in cateva componente.Suspensile derivau de la 75 Imsa,independente cu quadrilateri transversali pe fata si punte De Dion pe spate.Aceasta splendida masina utiliza mecanica aranjata de inginerul Satta Puliga pe Alfetta si pusa la punct de inginerul Surace pe Alfa 75,avea un foarte bun echilibru al greutatilor si va fi amintita mereu pentru buna tinuta de strada.Versiunea spider este reprezentata de RZ.
Alfa 6 ................................................................
Alfa SZ Alfa 75 ................................................................
Alfa 90 Alfa 33 .................................................................
Arna Anii '90 - Noul ciclu Fiat,gama putin convingatoare...
dar spre sfirsitul deceniului o cotitura: 156 , 147 In 1992 din complexul Pomigliano D'Arco,iese Alfa 155,care anul urmator in versiunea V6 TI(sigla TI = Turismo Internazionale),isi adjudeca prestigiosul DTM,Campionatul Turisme German.In anul 1994 si 1995,apar surorile ei 145 si 146,prima in doua volume si trei usi,a doua in trei volume si 5 usi,cu frumosul frontal caracterizat de forma in V si dotate cu motorul boxer care incepand din 1997 este inlocuit cu puternicul patru cilindri in linie Twin Spark.In anul 1995 sufera un lejer restyling extern,spoilerele sunt vopsite pe toate versiunile si scudetto este cromat,intern citeva retusuri. Vechiul 2000 twin spark in 8 valvole,lasa locul noi unitati de 1970 cc ,tot cu dubla bujie pe cilindru si variator de fase,dar in 16 valvole avand o putere de 150 cv.
Alfa 155 V6 Ti este o masina special pregatita pentru participarea in Campionatul German de Turisme din 1993, mai bine cunoscut ca DTM (Deutsche Tourenwagen Meistershaft), in care ia parte si Mercedes-Benz cu 190-ul,masina team-uli sau oficial.Anul ’93 este un an triunfal pentru Casa del Biscione,Nicola Larini cu a sa rossa 155 DTM invinge titlul batand la ea acasa “steaua" la trei puncte. In particular,in timpul cursei de la Nuerburgring, cursa desfasurata pe Nordschleife in lungime de 24 km,pilotul italian si 155-ul,dau o mare proba de eficacitate si spectacol,castigind ambele manse.Alfa 155 V6 Ti, proiectata si gestionata de Alfa Corse, aminteste nu numai cu estetica masina aflata in productie,dar are o caroserie cu partea din fata pe un sasiu tubular in care vine montat in pozitie longitudinala motorul in 6 cilindri de 2,5 litri de 450 cavalli,acompaniat de un sistem de tractiune integrala permanenta si de un pachet particular,sofisticat si eficace
Tot in anul 1994 debuteaza Alfa Gtv care se naste din frumoasele forme ale legendarei Alfa Proteo.O opera de arta,de design si tecnica, un prototip de la care multe Alfa moderne imprumuta stilul si puterea.
Restyling 1998 1995 - Alfa Romeo abandoneaza piata din USA pe motivul vanzarilor nesadisfacatoare.In 1997 apare Alfa Romeo 156, care castiga in 1998 titlul de Masina Anului. Se schimba deci registrul, debuteaza Alfa Romeo 156 care face sa se uite de Alfa 155,versiune care nu a reusit sa obtina succesul scontat.In anul 1997 Alfa Romeo prezinta 156-le,o berlina care relanseaza marele stil al Casei Milaneze.Aceasta masina reprezinta vointa de a invinge,vointa de a uimi,dorinta de a fi un punct de referinta,practic vointa de a face ceva din Alfa Romeo.Imediat dupa difuzarea primelor imagini oficiale se dezlantuie atentia asupra ei,designul este primul impact ce devine elementul surprinzator si comportamentul dinamic.Si in competiti Alfa 156 a ramas pe creasta valului onori pentru aproape zece ani,perfect inscrisa in traditia Alfa Romeo. In anul 2000 a iesit versiunea SW supranimita SPORTWAGON.1998 - Dupa 11 ani di onorata cariera,iese la pensie Alfa 164 si apare noua 166 l'ammiraglia sportiva Alfa Romeo.In anul 2000 versiunea 147 va inlocui versiunile 145 si 146, va deveni repede prima din categoria sa.Daca in anul 1997 Alfa Romeo 156 a reprezentat un adevarat succes,147-le comfirma si consolideaza acest trend,este compacta cea mai cool de pe piata,a suferit un styling care a pus in criza masini mult mai prestigioase,iar versiunea hi-performance GTA ce devine un “instant classic”.In anul 2006 debuteaza 147 Q2,dotata cu un diferential autoblocant care permite masini evoluti de ne gandit pentru o masina cu tractiunea pe fata.
2000 - 2009 In asteptarea Centenarului... Modelele cele mai reprezentative ale secolului XXI, secol inceput cu alegerea lui 147 ca fiind masina anului 2001,un succes meritat care ajuta la relansarea imagini Marci Alfa Romeo.
2002 - Adoptarea motorului 2.0 JTS de catre 156 si prezentarea conceptului Brera la Geneva. Brera147 GTA 147-le il bate pe Golf R32 Tot in 2002 sint lansate GTA,147 si 156;motorul istoric V6 BUSSO marit la 3.200 cc cu 250 cv.Concurenta este la zid!
Alfa Romeo 156 GTAPe plan sportiv anii nouazeci au reprezentat o perioada bogata de succese pentru Alfa Romeo la toate nivelurile.Am amintit deja istoricul triumf al versiuni 155 in DTM german.Spre sfirsitul deceniuluiul Alfa 156 culege glorioasa mostenire a versiuni 155.Alfa 156 ST cistiga lauri victoriei unul dupa altul in campionatele italiene si europene,castigand consecutiv titlul de Campiona in Campionatul Marci cat si in cel de Piloti,in primele doua editii ale Campionatului European Turism sezonul 2000 si sezonul 2001.In sezonul 2002,noul regulament al Campionatului European Turism duce la nasteria versiuni 156 GTA,versiune care castiga titlul la constructori cit si titlul la piloti.In anul 2003 ETCC este dominat de pilotul Gabriele Tarquini pe Alfa 156 GTA care castiga Titlul la piloti.
2003 - Restyling de sfarsit de cariera pentru 156, Gtv/Spider si 166, lansarea versiuni GT,un coupè derivat de la 156.Alfa Romeo GT este prezentata presei in toamna anului 2003 si este interpretarea moderna a conceptului si expresiei versiuni Giulietta Sprint,un coupé cu o linie curata fascinanta in 4 locuri comode,avand prestari briliante si o atmosfera tipica Alfa Romeo.
Alfa Romeo GTEste prezentat si conceptul KAMAL,al doilea suv Alfa Romeo, pacat ca nu va vedea lumina zilei,deoarece din cauza crizei economice din 2008,manageri de la Fiat Auto au blocat proiectul CX-over prevazut pentru 2010.
2004 - Este lansat CROSSWAGON pe baza lui 156, 4x4 dotat cu diferentialul Torsen C.2006 - Alfa Romeo 159 Alfa Romeo 159 este o berlina de segment D oferita de casa automobilistica italiana Alfa Romeo, prezentata la inceputul anului 2005 si pusa in vanzare incepand cu luna Septembrie a aceluias an.Este directa descendenta a versiuni Alfa 156 si este produsa in complexul Pomigliano d'Arco (NA). Desenata de Giorgetto Giugiaro are un frontal similar cu versiunea coupé Alfa Romeo Brera. Din anul 2006 este disponibila si versiunea Sportwagon.
2005 - Alfa Romeo BreraTot in anul 2005 este lansata inlocuitoarea versiuni GTV - BRERA,al carei rezultat comercial este sub asteptari,greutatea mare a platformei Premium derivata de la 159,penalizeaza prestatile si consumul.Multi pasionati ai marci nu digera noul V6 GM de origine HOLDEN,retusat de ingineri de la Alfa.acest motor este produs la Port Melborne (AUSTRALIA).Dar se se gasesc intr-un stadiu avansat de lucru noile V6...atunci pe acest motor il putem considera ca fiind unul de tranzitie.
Desenata de Giugiaro, Alfa Brera se face totusi apreciata pentru eleganta italiana.Jantele din aliaj sunt usurate cu optimizarea propietatilor mecanice ale materialului din care sunt facute,iar pentru cele de dimensiune mare a fost utilizata tehnologia flow-forming.Liniei compacte externa ii corespunde un abitaclu alungit cu un maxim de confort pentru pasageri.Scaunele ergonomice ofera o mare placere de a conduce si un confort sporit.Pentru un maxim control Alfa Romeo Brera este dotata cu o rafinata schema de suspensie,quadrilater inalt pentru rotile din fata si multiluk pentru rotile din spate.Implantul de franare are 4 discuri cu ABS (evitarea blocarii la franare),4 canale EBD (distributia electronica a fortei de franare pe fiecare roata in parte)si Broke Assist.Dispune de moderne dispozitive electronice de siguranta activa,VDC pentru controlul stabilitati,ASR pentru evitarea patinari,MSR in cazul de urcare brusca si Hill Holder pentru usurarea plecari in panta.Are 260 CV si ajunge la o viteza de 250 km/h.
De la inceputul anului 2006 este disponibila o versiune 2.4 JTDm de 200 cavalli.In luna Martie a aceluias an a iesit o versiune spyder,numita simplu Alfa Spyder.In 2007,motorul diesel a fost marit la 210 cavalli(doar la versiunile cu schimbatorul manual).Alfa Spider 1750 TBi/ JTDM ofera o gama de motoare extinsa cu propulsoarele 1750 TBi si 2.0 JTDM.In schimb in 2009 a fost introdus primul motor pe benzina,produs si proiectat in Italia 1.750 TBI(Turbo Injectie- directa),care multumita unui turbocompresor si a distributiei in 4 valvole pe cilindru,elibereaza 200 cavalli,permitand consumuri si emisi de noxe reduse.Tot in 2009,gama diesel s-a imbogatit cu compactul 2.0 litri JTDm de 170 cavalli.
2007 - 8 C Competizione2007:Versiune produsa in numai 500 de exemplare alfa 8 C Competizione,este un super car care s-a vazut inainte cu citiva ani in stadiul de concept.In anul 2009 soseste versiunea spider,la fel,in editie limitata de numai 500 de exemplare.Alfa Romeo 8C Competizione este un coupé sportiv produs de casa automobilistica italiana Alfa Romeo incepand din anul 2007.8C Competizione este prezentata precum un concept car la al 60-lea Salon auto din Frankfurt in 2003,iar in urma succesului avut FIAT si Alfa Romeo decid produceria lui in serie limitata de 500 exemplare incepand din 2007.Inceperea vanzarilor (mai bine spus a livrarilor,deoarece cele 500 de exemplare au fost vandute inainte de produceria lui)a corespuns cu perioada desfasurari Salonului Auto din Frankfurt.
Alfa Romeo 8C Spider este o noua masina produsa de Casa Alfa Romeo,masina care mosteneste caracteristicele invingatoare ale versiuni coupè.Echipata cu puternicul 8 cilindri de 4,7 litri care furnizeaza 450 CV,cuplat la o cutie de viteze in 6 trepte,atinge o viteza maxima de 300 km/h.Noua Alfa 8C Spider este o masina estetic intriganta,puternica si solida,la care armonia formelor se imbina cu excelenta mecanica a Casei Alfa Romeo.Stilul inconfundabil,gustul pentru design in totalitate italian.8C Spider nu este doar o masina,este si o piesa de colectie.
2008 - Isi face debutul MITO,versiunea anti MINI fiind compacta cea mai sportiva ever!!! Noul motor MultiAir de 1,4 litri, 170 CPAlfa Romeo MITO,cea mai frumoasa din 2008.Aceasta au declarat 80 de mii de cititori ai ziarului La Republica,in sndajul cu eliminare directa,care a propus 32 de modele ale principalelor case auto.In comfruntarea finala pentru titlu,Alfa Romeo MITO,a intrecut cu 1800 de voturi o alta "italianca",Lancia Delta.
Pentru moment se asteapta lansarea versiuni Alfa Mito Quadrifoglio Verde ce ofera un nou propulsor 1.4 Turbo MultiAir de 170 CV putere,cutie manuala in 6 trepte. MiTo Quadrifoglio Verde, prezinta o linie calda contrasemnata de quadrifoglio verde pe partile laterale.Masina va primi o serie de jante de 17 polici tratate in titaniu satinat.Interiorul propune scaune intr-un material textil sportiv,instrumentele de bord iluminate cu lumina alba.Mito Quadrifoglio Verde ofera dispozitivul Dynamic Suspension, sistemul de control electronic a suspensilor dezvoltat de Magneti Marelli, sasiul ultra usor,frane AP racing.Prestatile declarate de constructor indica o viteza de 260 km/h si o acceleratie se la 0 la 100 km/h in 5,1 seconde.Compacta va debuta pe piata la inceputul lui 2010.
2010 - Alfa Giulietta Modelel aniversar,cu ocazia aniversarii a 100 de ani de existenta!Alfa Romeo 147, dupa 9 ani de prezenta pe piata,doua seri distincte si un premiu Automobilul anului in 2001, lasa locul versiuni Alfa Romeo Giulietta, noua arma a Grupului Fiat pentru a lupta pe piata compactelor in doua volume.Misiunea noi Giulietta,( "Progetto 940"),este acela de a inlocui o masina cum este 147 -le in segmentul C.Daca se exclud verisoarele ei Fiat Bravo si Lancia Delta care se adreseaza unei clientele diverse,concurentele ei sint Volkswagen Golf si BMW Serie 1, modele care prin prestati si dotari sint la minimul versiuni Giulietta.Si Mazda3 se anunta printre adversarele noi compacte italiene,dar intr-o oarecare masura chiar si Peugeot 308, Renault Megane si asteptatul nou Opel Astra.Motoarele moderne Multiair si Multijet ii dau masini Alfa Giulietta un avantaj notabil in fata adversarelor.Noua Alfa din segmentul C are o lungime de 4,35 metri, 15 centimetri mai mult decit concurentul Volkswagen Golf, o latime de 1,80 metri (+1,4 cm) si o inaltime de 1,46 metri si cu aproape 2 centimetri mai joasa decit Golf. Pasul de 2,63 metri care este mai lung fata de acela al rivalei nemtesti cu aproape 5 centimetri.Volumul portbagajului este de 350 litri.
De la 105 CV in sus,cu START & STOP
Sint disponibile patru motorizari in momentul lansari:toate turbo euro 5.Baza gamei benzinara 1.4 TB de 120CV,urimand 1.4TB MultiAir de 170 CV, in schimb pentru diesel se poate alege intre 1.6 JTDM de 105 CV si 2.0 JTDM de 170 CV,ambele apartinand celei de a doua generati de propulsoare JTDM. Infine, gamei i se alatura si briliantul 1750 TBi de 235 CV, in echiparea Quadrifoglio Verde.
Selector Alfa DNA de serie pe toata gama,diferential electronic Q2 si sistemul de control al stabilitati VDC,sint numai citeva dotari care asigura o tinuta de strada OK.
Nu se poate incheia istoricul Marci Alfa Romeo,fara a aminti celebrul citat rostit de inginerul Orazio Satta Puliga in anul 1969,citat ce defineste cel mai bine imaginea Marci “Cuore Sportivo”:
"Alfa Romeo nu este o simpla fabrica de automobile:masinile sale sunt ceva mai mult decit niste automobile construite in maniera conventionala.Sint multe marci de automobile,Intre ele Alfa ocupa un loc aparte,este un fel de boala,entuziasmul pentru un mijloc de transport.Este un mod de a trai,un mod cu totul deosebit de a concepe un vehicul cu motor.Ceva ce rezista teoriilor.Elementele sale sunt ca acele segmente irationale ale spiritului uman care nu pot fi explicate cu o terminologie logica .Se trateaza de senzati,de pasiune,toate lucruri care au de a face mai mult cu inima decit cu creierul.Normal ca unele dintre aceste elemente sunt simple lucruri mecanice,cu atit mai mult sunt destul de usor de identificat.Sint concepte ce se nasc din activitatea curselor,in care excelenta este indispensabila." Orazio Satta Puliga - 1969
.............................
..............................
Sursa:mitoalfaromeo / wikipedia / traducere by the red passion 2010 < Imaginile si textul utilizat in aceasta pagina au un scop pur ilustrativ,informativ si nu se gasesc in lucru >