Alfa romeo tipo 33 stradale
Dupa ce a castigat primele doua Campionate Mondiale de Formula 1 în 1950 si 1951, Alfa Romeo se retrage oficial din motor-racing pentru a se dedica unei noi linii de masini. Desi aceste masini nu erau atat de pline de farmec ca si cele dinaintea razboiului, ele au fost clar inspirate de desene sau de modelele vechi.
La sfarsitul decadei a fost început lucrul la un nou racer, construit în jurul motorului de 1.6 litri cu patru cilindrii. Acest proces lent, in cele din urma a dus la modelul TZ1, lansat în 1963, avand ca si noua caracteristica un sasiu tubular si un corp aerodinamic proiectat de Zagato. Pentru a construi noul cal de curse GT, Alfa Romeo a creat un nou department sportiv pe care l-a numit Autodelta. Doi ani mai tarziu modelul de mare succes, Giulia GTA 1600 a fost construit special pentru curse de turisme, competitie pe care acest GTA a dominat-o in pentru urmatorii ani.
Intre timp Alfa Romeo si nou creatul departament Autodelta lucrau la o masina de curse complet noua, destinata pentru a redobandi vechea reputatie ALFA. Cu numele de cod ‘105 .33’, noua masina a fost proiectata de departamentul experimental al Alfa Romeo si apoi trimisa la Autodelta în 1965 pentru a fi dezvoltata.
Cand Autodelta a primit prototipul, acesta era echipat de un motor TZ2 un derivat din motorul de patru cilindri. Motorul a fost instalat in spatele pilotului, în conformitate cu cele mai noi tendinte de design al masinilor de curse. Acest V8 complet nou, doar de 2 litri, a fost proiectat si construit de Autodelta impreuna cu o cutie cu 6 trepte de viteza de la Colotti. Sasiul a consta din trei mari tuburi de aluminiu; doua longitudinale laterale, si unul în spate montat transversal. A fost echipata cu cele mai recente discuri ventilate de constructie Griling.
Intitulat pur si simplu 33 noua masina de curse si-a facut debutul in sezonul competitional in anul 1967. In anii urmatori masina va fi cunoscuta cu indicativul 33/2 datorita motorului de 2 litrii si pentru a le deosebi de variantele cu motorizare mai mare. Motorul V8 de inalta turatie era capabil sa dezvolte 270 CP. A avut un debut victorios in prima cursa din Belgia dar restul sezonului a fost dominat de problem de fiabilitate. In 1968 a fost introdusa o varianta cu motor si caroserie imbunatatite cu rezultate putin mai bune la capitolul performanta si fiabilitate. Dupa debutul din 1968, modelul 33/2 a fost botezat Daytona. Atunci team-ul Alfa Romeo a terminat a treia in Campionatul Mondial.
In septembrie 1967 Autodelta lanseaza o remarcabila versiune de strada a modelului 33. Din punct de vedere tehnic 33 ‘STRADALE’ era identica cu masina de competitie cu exceptia ampatamentului mai lung si a unui motor mai cuminte. Dar mai important este faptul ca Franco Scaglione este autorul acestui design considerat unul dintre cele mai reusite creatii de gen din lume. Datorita formei aerodinamice vitezele de peste 250 km/h erau foarte usor de atins. Cel putin patru sasiuri au fost furnizate carosierilor italieni si folosite pentru interesante studii de design.
In ciuda performantelor si designului uluitor ‘STRADALE’ nu a fost un succes comercial in principal din cauza pretului astronomic. Intre anii ’67-’69 au fost construite 18 exemplare aici fiind incluse si cele 4 caroserii pentru studiile de design. Din pacate nu toate masinile au supravietuit facand din 33 STRADALE o aparitie extreme de rara.
General specifications
Country of origin Italy
Numbers built 18
Produced from 1967 - 1969
Introduced at 1967 Turin Motorshow
Body design Franco Scaglione
Engine
Configuration 90º V 8
Location Mid, longitudinally mounted
Construction light alloy block and head
Displacement 1.995 liter / 121.7 cu in
Bore / Stroke 78.0 mm (3.1 in) / 52.2 mm (2.1 in)
Compression 10.1:1
Valvetrain 2 valves / cylinder, DOHC
Fuel feed Spica Fuel injection
Aspiration Naturally Aspirated
Drivetrain
Chassis/body aluminum body on aluminum tubular chassis
Suspension (fr/r) double wishbone, coil springs, telescopic dampers, anti-roll bar
Steering rack-and-pinion
Brakes vented discs, all-round
Gearbox Colotti 6 speed Manual
Drive Rear wheel drive
Dimensions
Weight 572 kilo / 1261 lbs
Length / Width / Height 3970 mm (156.3 in) / 1710 mm (67.3 in) / 990 mm (39 in)
Wheelbase / Track (fr/r) 2350 mm (92.5 in) / 1350 mm (53.1 in) / 1445 mm (56.9 in)
Performance figures
Power 230 bhp / 172 KW @ 8800 rpm
Torque 200 Nm / 148 ft lbs @ 7000 rpm
BHP/Liter 115 bhp / liter
Power to weight 0.4 bhp / kg
Top Speed 280 km/h / 174 mph
0-60 mph 5.5 s