Hai ca imi permit sa "dezvirginez" sectiunea
Tuning cu un subiect destul de controversat, si anume CHIPTUNING-ul.
Ce inseamna? Cum se face? Ce se intampla cu masina? De ce mai am eu nevoie de asa ceva? - sunt cateva din intrebarile la care voi incerca sa raspund in urmatoarele aliniate.
Pe scurt, Chiptuning inseamna inlocuirea softului de gestiune a motorului, soft care este stocat intr-un anume chip din interiorul unui ECU (Engine Control Unit - "creierul" motorului). Da, stiu.. sunt o gramada de denumiri date acestui proces, mai ales datorita celor 2 metode prin care se poate face: direct asupra calculatorului de injectie, sau prin portul de diagnoza denumit OBD2 - insa numai acolo unde se permite. Ca sa intelegeti mai bine diferenta intre cele doua metode, putem compara chiptuningul cu incarcarea/descarcarea unei poze de pe calculator pe telefonul mobil (excluzand bluetooth sau IR). Putem folosi cablul USB, sau ii putem scoate cardul de memorie, il punem intr-un 'card reader' si il "procesam". Multa lume se fereste de actionarea directa asupra ECU, "botezata"
chiptuning clasic sau
chiptuning prin dezlipire, insa un tuner experimentat si dotat cu aparatura adecvata, ar trebui sa poata face treaba asta cu usurinta.
Dar ce contine acest soft? Ei bine.. cifre. Multe cifre..
O parte din aceste cifre alcatuiesc niste asa-zise "harti", in doua sau trei dimensiuni. Fiecare harta are datoria sa. Una da cantitatea injectata in functie de turatie si pozitia pedalei de acceleratie. Alta limiteaza presiunea din turbina in functie presiunea atmosferica, alta da avansul, alta timpii de deschidere a injectoarelor.. si lista poate continua. De unde stie ECU toate astea? Simplu, masina e plina de senzori, de la care primeste informatiile de care are nevoie. CARE harti trebuiesc modificate, UNDE, si mai ales CU CAT, astea depind de fiecare tuner, de iscusinta si experienta sa, pentru a da putere mai mare, fara a afecta motorul si anexele sale. Fiecare tuner are stilul si metodele sale de a modifica un softul, dar pentru a sti sa faci asta trebuie in primul rand sa cunosti extrem de bine functionalitatea unui motor, si nu in ultimul rand sa stii bine care ce harta e si ce face.
O data modificat softul si incarcat in ECU, e timpul pentru drive-test
Ce se intampla cu masina? Se simte mai usoara. Raspunde mai bine la pedala de acceleratie. E mai sprintena, iar motorul e mai elastic in depasiri. Nu devine o racheta. E exact ce iti trebuia in plus fata de ce era inainte. Din experienta va pot spune ca nu trebuie sa fii un "racer" pentru a-ti face chiptuning. Cred ca mai bine de 90% din clientii mei sunt oameni normali, cu prieteni normali, oameni familisti care tot ce vor e ceva mai multa siguranta in comportamentul rutier al masinii.
Foarte des sunt "bombardat" cu intrebarea 'de ce nu vine masina din fabrica asa??'. Pe multe alte forumuri, atat eu cat si alti colegi de breasla suntem intrebati "pai bine, ce, voi sunteti mai destepti decat inginerii care au facut masinile? aia-s prosti de nu dau caii astia in plus??". Nu, nu sunt prosti. Sunt destepti si protejeaza motorul taind din soft puterea sa cu pana la 40-50% din initial, in multe cazuri. De cine il protejeaza? Hmm.. pai de "destepti". De desteptii care schimba uleiul la 50.000 km pentru ca ei nu se iau dupa "marketingurile astea, nene". De desteptii care isi pun benzina/motorina de pe la sonde sau pompe ciudate, ca doar "a crescut barilul, mai". De desteptii care iarna la minus X grade, dau cheie, pornesc si la primul semafor au chef de liniute, ca doar "au motor, ce dreq". Si aici, lista poate continua. Alte considerente pentru care fabricantii limiteaza puterea sunt conditiile climaterice impartite pe suprafata Pamantului. De ce sa faci mai multe tipuri de soft, pentru toate tarile unde vinzi milioanele de masini produse, cand poti face un model care sa mearga peste tot?
Iar acum vin eu cu intrebarea: daca suntem normali la cap, nu ne batem joc de masina, nu avem un stil de condus distructiv, de ce sa nu apelam la rezervele alea de putere..?
Si uite asa am facut (iar) un post astronomic. Daca mai aveti intrebari legat de acest domeniu, sper sa va pot lamuri. Acesta este topicul pentru asa ceva
Drive safe!