Istoria Autodelta In data de 5 Martie 1963 este inregistrata la Camera de Comert din Udine,societatea "Auto-Delta",formata de doi asociati cu drepturi egale:
Carlo Chiti cu experienta de la Ferarri si Lodovico Chizzola concesionarie Alfa Romeo in Udine.Rolul primit de Auto-Delta,care devine in luna Noiembrie "64 Autodelta S.p.A,este acela de a readuce masinile Alfa Romeo in curse,dupa abandonul din curse produs la inceputul anilor 50.
Autodelta ia fiinta la Feletto Umberto (Udine)deoarece in oras are sediul Concesionaria Alfa Romeo a lui Chizzola.Aici vin pregatite primele TZ (Tubolare Zagato),a coda tronca,caracteristica care garanteaza o mai buna penetrare a aerului.
Conceputa in 1959 pentru a inlocui Giulietta SZ ,Giulia TZ vine prezentata in Iunie 1962.Pentru omologare Gran Turismo este necesara producerea a cel putin 100 exemplare.de aceea vin construite 124 unitati.cu un motor 1.6 de 112 CV.greutatea masini de 660 kg,iar viteza maxima de 215 km/h.
Debutul in competiti vine la Monza in Noiembrie 1963,la Coppa Fisa,unde cele patru Alfa Romeo Giulia TZ se clasifica pe primele patru locuri de la categoria prototipuri cu Lorenzo Bandini, Roberto Bussinello,Giancarlo Baghetti si Consalvo Sanesi.Omologarea Gran Turismo vine la inceputul anului 1964 si inaugurata cu afirmarea in propria categorie in Florida la 12 Ore de Sebring (unde anul urmator cistiga primele trei locuri de clasa) cu Stoddard-Kaser.In Gran Turismo a obtinut tot timpul succese pina la 1600 cm3, la 48-a Targa Florio cu Bussinello-Todaro,al-trei-lea loc absolut la 1000 Chilometri de Nurburgring cu Biscaldi-Furtmayr si la 24 Ore de Le Mans cu Bussinello-Deserti.Giulia TZ este cistigatoare si in raliuri,echipajul francez Rolland-Augias se impune in clasamentul general absolut de la Coupe des Alpes si la Criterium des Cevennes,locul doi absolut in Tour de Corse si prima de clasa la Tour de France.Alfa Romeo Giulia Ti Super (Jolly Club) se afirma rapid ca fiind competitiva in raliuri:De Adamich-Scarambone se impun in Rally dei Fiori,cu Cavallari-Munari la prima editie a miticei S. Martino di Castrozza.
La sfirsitul anului la sediul Autodelta vine transferat din Feletto Umberto (Udine)la Settimo Milanese,pentru a putea colabora mai bine cu Alfa Romeo.In tot acest timp a prins viata sediul din Balocco,locul de proba a masinilor de curse si nu numai.La Balocco au fost copiate si construite toate principalele curbe, si linii drepte a tuturor celor mai importante autodromuri din lume.(curbele de pe Lesmo,portiuni din circuitul Zoldeht,Zandvort,Le Mans, etc)Si in zilele noastre este recunoscut ca "misto Alfa Romeo" in aria ramasa intacta din acea epoca se fac probe relative cu prototipuri si masini de serie.
Si anul 1965 este bogat in succese care culmina cu victorile absolute ale masini Giulia TZ la 6 Ore de Melbourne cu Roberto Bussinello si la Giro d’Italia cu Andrea De Adamich si Franco Lini.
In acelas an vine prezentata la Salonul din Amsterdam si imediat la cel din Geneva, Alfa Romeo Giulia GTA, versiune transformata,in mare pentru competiti.a masini Alfa Romeo Giulia GT, introdusa pe piata inainte cu doi ani.
Acest model de 1600 cm3,isi adjudeca Challenge Europeo Marche pentru trei ani la rind din 1966 pina in 1968,cu pilotii Andrea De Adamich (1966 e ’67)si Spartaco Dini (1968).Ignazio Giunti isi adjudeca campionatul European de la Montagna in ’67.In acesti trei ani succesele modelului GTA sint multe si in afara,in SUA si America de Sud.Printre aceste succese prestigioase alei GTA sint si locurile 1°, 2° si 4°absolute la Sei ore de Nurburgring in 1967,locurile 1° si 2° absolute la 250 Miglia di Castle Rock-Colorado.
In 1966 Giulia GTA obtine un mare succes in raliurile Arnaldo Cavallari si Dante Salvay,adjudecindusi Mitropa Cup.Tot in anul 1966,Autodelta este preluata de catre Alfa Romeo,iar Carlo Chiti numit director.Incepind din acest moment Autodelta devine "braccio armato" al Alfa Romeo in competiti si in descoperirea de noi tehnologi.
In anul 1967 este realizat un prototip GTA sovralimentato pentru a concura in Gruppo 5.Motorul este elaborat de Autodelta,motor care este dotat cu doua compresoare centrifugale coaxiale legate la o turbina actionata cu ulei pus in presiune de o pompa.O alta particularitate a motorului este racirea cu apa,facuta direct in conductele de alimentare,pentru a reduce temperatura combustibilului in camera de ardere.
Cu cei 220 CV in timpul probelor de la Balocco,aceasta GTA numita SA (sovralimentata),depaseste 240 km/h.
Aceasta masina pilotata de pilotul german Dau invinge la 100 miglia di Hockenheim.Pentru a multumi exigentele pilotilor privati,in anul 1968,vine produsa si versiunea 1300 cm3 aspirata,botezata GTA 1300 Junior Autodelta,masina care pentru patru ani la rind domina in propriaclasa de cilindrata reusind sa cistige titlul european absolut in anul 1971 si 1972.
...
...
GTA 1300 Junior vine produsa in 447 de esemplare.Versiunile de curse preparate de Autodelta ating o putere de
160 CV la 8000 giri/min.
In anul 1970 olandezul Toine Hezemans isi adjudeca titlul cu Alfa 1750 GT Am (sigla Am a fost facuta pentru america)derivata de la versiunea GT 1750 modelul american,cu injrectie Spica.In anul urmator intra in scena 2000 GT Am,o mare protagonista in toate competitile.In 1970 se impune in 24h di Spa Francorchamps, si Coupe du Roi,rezervata celor mai bune echipe.Acest succes este repetat pentru sapte ani la rind pina in 1976.GT Am vin fabricate 40 de unitati.
(preluat
autopareri.com)