LA LEGGENDA DI TAZIO NUVOLARI
Primele experiente
S-a nascut la Casteldario (Mantova) in 16 Novembre 1892.Tatal sau Arturo si unchiul lui Giuseppe,au fost campioni de ciclism.Tazio nu va deveni ciclist,el alege de mic mtocicletele,asa ajunge sa conduca impreuna cu unchiul sau o Bianchi.In anul 1915,la 22 de ani ia parte la "Grande Guerra"(I raz.mond),ocazie cu care si-a demonstrat talentul de sofer pe ambulante,transportind zi si noapte de pe cimpul de lupta ranitii la spitalele din spatele frontului,conducind cu multa abilitate pe drumurile distruse pline de gropi si denivelari,inconjurat de explozile obuzelor, pe intuneric fara lumina farurilor.
Debutul in competiti
Terminat razboiul se casatoreste cu Carolina Perina,pe care o cunoastea de mai multi ani,apoi in 1920 isi ia licenta de pilot moto si tot in acel an debuteaza in cursele moto pe "Circuito di Cremona",dar fara noroc,fiind nevoit sa se retraga.In schimb in prima gara auto la care participa in 20 Martie 1921 obtine prima victorie.Incepe a se evidentia cu un loc 2 pe circuitul Garda,la bordul unei Ansaldo 2000 (1921).In anul urmator aduna o serie de rezultate bune,clasinduse al doilea pe circuitul Garda,rezultat in urma caruia jurnalisti au inceput a scrie despre el:".....Acest tinar campion intradevar a impresionat prin curaj si deizile luate.A trecut prin curbe acrobatic ....".In luna Noiembrie cistiga prima gara cu un Harley-Davidson 1000.Fiind obligat sa se retaga din cauza unor defectiuni mecanice,in momentul cind se afla la conducere curselor,astfel ratind o serie de victori,Nuvolari este totusi considerat ca fiind unul dintre piloti care promiteau.Dorinta lui de afirmare si pasiunea sa nu intimpina obstacole,sotia isi aminteste:"Tazio era sigur pe el,stia ca este puternic chiar daca este inca de la inceputul carierei.Avea un prieten care era mecanic Telemaco Vareschi.Erau tot timpul impreuna intr-o camera a casei transformata in atelier,stind si discutind in jurul masinilor si motociclrtelor".
Primele afirmari
In 20 Mai 1923 obtine prima adevarata si importanta afirmare din cariera sa pe plan national,cistigind primul loc pe circuitul din Parma,pe un Garelli 350. O alta importanta realizare este si intrarea in echipa oficiala de la Indian,in luna August a aceluias an.Cu casa americana obtine o serie de succese importante afirminduse definitiv in lumea curselor motociclistice mondiale.Tot in aceias perioada obtine si o masina competitiva de la Deo Chiribiri,constructor,care ii da pentru "23 noile sale masini competitionale,cu care Tazio participind la prima gara (Chiribiri),se evidentiaza.Tot in acel an se remarca de nenumarate ori pentru stiul si tehnica sa spectaculoasa de condus,tehnica si stil care devenin in scurt timp legendare.Tazio se imparte intre lumea moto si auto:in lumea auto se remarca si ramine in istorie pentru stilul de condus spectaculos si temerar,iar in lumea moto demonstreaza un "bello stile".Iata cum este prezentat intr-o dscriere facuta de un jurnalist al epoci,Giovanni Canestrini:"...facea un corp comun cu motocicleta sa,armonios in miscari...........domina legile mecanici precum un instrument sensibil ,cu o eleganta cu care doar mari lui adversari Achille Varzi si Pietro Ghersi reuseau sa o imite".
Campion pe doua roti
In anul 1924 cistiga titlul de campion italian la clasa 500.In luna Iunie Nuvolari este declarat de Tomaselli,directorul de la Bianchi,ca fiind cel mai bun motociclist aflat in circulatie si totodata invitindul sa intre in echipa sa oferindui noua moto 350 numita "Freccia Celeste", creata pentru a bate moto engleze care dominau dintotdeauna clasa.Nvolari accepta oferta,iar cu "Freccia Celeste" intra definitiv in legenda,invingind numeroase gare si competiti moto.Dintre marile si frumoasele succese treuiesc aminte acele succese obtinute pe dificilul circuit din Lario,(unul dintre cele mai dificile circuite din lume),echivalentul unui GP din ziua de azi pentru importanta sa ,circuit pe care devine specialist,invingind in 1925-26-27-29-30.In aceasta perioada incepe a se afla in fata celui care va deveni adversarul sau clasic :Achille Varzi.Tifosi (fani) din toata Italia se impart in doua parti:o parte cu Nuvolari care contina garele chiar daca masina e facuta bucati si Varzi,stilist perfect si calculat.In 1925,"26 si"27,succesele lui Tazio sint inca numeroase si binumele Bianchi-Nuvolari dvine imbatibil.La Monza,in 1925,invinge piloti si marcile engleze care pina in acel moment au dominat scena interationala,cu o prestatie legendara.Tazio este de acum o legenda vie.De amintit ca in 1927 participind tot cu Bianchi (in acea peioada putea concura numai cu casa Bianchi cu care se afla sub contrac),la prima editie a competitiei care va deveni cursa cea mai faimoasa si frumoasa din lume: Mille Miglia.Se clasifica al 5-lea la categoria 3000 cc cu o Bianchi tip 20,facind pereche cu Pastore.In anul 1928 concureaza in principal cu auto si fondeaza o proprie scuderie "scuderia Nuvolari",cumparind 4 Bugatti Grand Prix,vinzind una lui Varzi si una lui Pastore.in competitia Mille Miglia termina al 6-lea la categoria 3000 si al 13-lea absolut pe Bugatti 2000 in pereche cu Bignami.In acelas an ia parte la o alta cursa "mitica",cursa automobilistica cea mai dura din lume: Targa Florio,unde este constrins sa se retraga.Obtine succese importante in automobilism printre care GP Tripoli si invinge in toate cursele motociclistice la care ia parte cu Bianchi,demonstrind ca este de neinvins pe "Freccia Celeste".In anul 1929 ajunge facnd pereche cu Greggioal al 11-lea absolut pe o O.M. 2000 la Mille Miglia si se comporta bine in numeroase alte gare automobilistice (fara a obtine succese)fiind considerat de acum un mare talent si in automobilism. Tot in "29 ia parte la 11 gare cu Bianchi ,cistigind 7 gare,dar Tazio este atras de 4 roti in cautarea unor noi succese.
Nuvolari intre mai mari automobilismului
Prima mare afirmare care il face pe Nuvolari sa intre definitiv intre marile nume ale automobilismului este victoria din 1930 la Mille Miglia pe o Alfa Romeo 1750 (pereche cu Guidotti)fiind primul pilot care invinge in mitica gara italiana recind bariera de 100 km/h medie(record care va fi inbunatatit dupa mai multe editi)Pe durata cursei s-a dat o lupta continua pentru primul loc intre el si Varzi,lupta ce a tinut toata Italia in suspans.Acest succes ii deschide portile de la Alfa Romeo,deoarece directorul departamentului curse si proiectantul masinilor de competiti, Vittorio Jano,se convinge de marile calitati ale lui Tazio,luindul in echipa si pentrual substitui pe Gastone Brilli-Peri,mort tragic intr-o cursa in luna Martie. Jano il considerase inainte pe Nuvolari ca fiind un pilot periculos,de neincredere,in special dupa ce in 1925 in timpul unui test a avut un accdent,distrugind o Alfa.Dar in cele trei Mille Miglia in care Nuvolari a participat si le-a terminat,a demonstrat ca este capabil sa dispiute si sa termine curse foarte lungi,dure si ca este in gradul sa conduca constincios.In acea perioada Alfa Romeo era masina ca mai buna din lume.Imbatibila.Dispunea de o foarte mare echipa din care facea parte din 1929 si Achille Varzi,vechiul rival moto a lui Nuvolari.Vor fi colegi de echipa doar pentru putin timp deoaece Varzi lasa Alfa si continua sa concureze cu masini ale alor echipe,confruntinduse cu Nuvolari in cele mai importante curse din lume,dind astfel viata la dueluri memorabile.In anul 1930 pe linga triunful la Mille Miglia,se aduna si alte victori (de amintit triunful la TT di Belfast),ultimile cu moto si primele dintr-o lunga serie cu auto,curse in care Nuvolari este recunoscut ca fiind "maestro",mare interpret si idol al multimi.Vechi campioni ai volanului sint deja la apus,iar Nuvolari este pregatit sa-i inlocuiasca.In luna Iunie a aceluias an este transferat la proaspat nascuta "scuderia Ferrari" care dispune de masinile Alfa oficiale,invingind rapid prima gara, la Trieste-Opicina.
Tehnica de condus
Nuvolari motociclistul "stilist" lasa locul lui Nuvolari automobilist care adopta in ani "20 in primele apariti un stil de condus unic neimitabil,spectaculos,care uneste controlul masini cu sensibilitatea formidabila si un mare curaj.In acest stil de condus se ascundea secretul victorilor sale ca si atunci cind dispunea de o masina mult inferioara fata de cele ale adversarilor sai.Enzo Ferrari il descrie intr-un faimos episod:"Inca dupa primele gare disputate cu el,am inceput sa ma intreb ce are atit de special acel omulet senin si serios,la care i se vede valoarea de regula si in special la cit de mare este numarul de curbe al uni circuit.Asa intr-o zi i-am cerut sa ma duca sa fac o proba cu masina lui Alfa 1750 pe care scuderia mea ia dato(pe circuitul celor Trei Provinci di Porretta in 1931).La prima curba am avut impresia sigura ca Tazio a gresit si vonm ajunge in sant.Asteptam accidentul.Dar ne gaseam iesiti din curba cu fata pe directia inainte cu masina in linie dreapta.L-am privit dar el statea normal senin,nu ca cineva scapat dintr-o posibila rasturnare.La a doua si a treia curba senzatia s-a repetat.La a patra si a cincia am inceput sa inteleg l-am urmarit cu ochii pe toata parabola Tazio nu lua piciorul de pe acceleratie,din contra o tinea apasata la pamint.Asa din curba in curba am inteles secretul sau.Nuvolari aborda curbele diferit de cea ce imi sugera instinctul de pilot......"vezi pe LinK ce vrea sa spuna Enzo Ferarri:
http://dailymotion.virgilio.it/search/n ... olari_auto
Nuvolari domina competitile
In 1931,Nuvolari alearga cu Alfa Romeo,masina cu care obtine nenumarate succese,luptind de foarte multe ori in mod spectaculos rivalul sau Varzi.De amintit in primul rind succesele la Targa Florio, la Coppa Ciano si la GP d'Italia.Anul 1932, este anul de aur al lui Nuvolari,invngind in majoritatea curselor la care ia parte:(GP Monaco, Coppa Ciano la Livorno, Targa Florio, GP Italia la Monza, Coppa Acerbo, GP Franta etc...),Popularitatea sa ia amplore,cistigind bine viata familiara decurge OK(are doi fii Giorgio si Alberto).Cistiga garele cele mai importante ale sezonului,demonstrind superioritate in confruntarile cu adversari sai.Ziarele acelor vremuri scriau:"Care vreti sa stati in fata acestui om ce nu se teme de nimic,care are o experienta de 20 de ani de gare si de motoare,care alearga astazi cu o pasiune triplata?Toate recordurile cad pulverizate cu multa facilitate....." Fiind amicul lui Gabriele D'Annunzio,declarat fanul lui,ii face o vizita la Vittoriale. Mussolini personal il primeste la Villa Torlonia.Si anul 1933 este un an de mari sadisfacti,obtinind numeroase victori amintind doar 24 ore de Le Mans, la 'Eifelrennen si GP Tunisi,alte importante afirmari la Mille Miglia, cu Alfa Romeo,facind pereche cu Decimo Compagnoni.La jumatatea sezonului lasa Alfa si incepe sa concurze cu Maserati,cistigind si cu aceasta numeroase curse nationale si internationale.Tazio a vrut sa ramina impreuna cu Ferarri si sa dea numele lor la "scuderia",fiind amindoi caractere puternice Ferarri nu a fost de acod asa ca"divortul"dintre cei doi a fost inevitabil.
"Nivola" impotriva masinilor nemtesti
In anul 1934 intra in viguare noile norme tehnice pentru masinile de Grand Prix:fara pneuri,cu rezervrul gol,nu trebuie sa depaseasca mai mult de 750 kg,fara limita de cilindrata(cc).Nemti profita de aceasta ocazie pentru a depasi Alfa Romeo si impunerea fortei lor in competiti,neputind bate italieni la mecanica traditionala ,nemti se axeaza pe capacitatile lor tehnologice superioare.Proaspat nascuta Auto Union si Mercedes-Benz isi pregatesc bolizi finatati puternic de Hitler,care vrea sa impuna prestigiul,puteria si capacitatea tehnologica a "noi Germani"In 1935 Varzi,rivalul dintodeauna trece in mod lamentabil la Auto Union,care cauta un pilot strain de prima marime,iar Nuvolari se reintoarce pe Alfa Romeo de la scuderia Ferrari.Cistiga numeroase gare dar unde nu suint prezente masinile nemtesti,in schimb unde Mercedes si Auto Union concureaza ,pentru Alfa Romeo nu este nimci de facut,diferenta de prestati este prea mare.Dar totusi in acesti ani germanici,Nuvolari cu Alfa,o masina net inferioara reuseste sa dmonstreze ca stie sa conduca si reuseste astfel sa recupereze inferioritatea mecanici reusind sa dispute cele mai frumoase gare.Nuvolari fiind astfel singura arma invingatoare la dispozitia Alfei.Ferarri care reprezenta ofcial Alfa in competiti face o tentativa de a se opune nemtilor,realizind astfel o masina "bimotore". Vin montate doua motoare Alfa pe acelas sasiu,unul in fata si celalalt in spate,pilotul aflinduse in mijloc.Vin costruite doua:prima folosita de Nuvolari avind doua motoare de 3167 cc e 540 cavalli(pentru gare si tetative de recorduri)si o a doua utlizata in gara de Chiron,cu doua motoare de 2900 si 510 cavalli.Doi monstri in greutate de 1300 kg care nu pot concura in formula unica unde se accepta masini pina in 750 kg.Cu "bimotore" Nuvolari realizeaza doua frumoase recorduri modiale de viteza si participa in curse unde nu este impusa greutatea max.,gare de formula libera.In acele gare rezultatele sint sub asteptari din cauza greutati prea mari a masini,care este greu de condus,consuma enorm si din cauza gumelor( la GP din Tripoli del '35 Nuvolari a trebuit sa intre la boxe def.multe pentru schimbul de gume,pina la finalul gari a schimbat 18!). "Bimotore"vine schimbat cu vechia P3,dar impotriva masinilor nemtesti nu este de facut nimic. Caracciola, Varzi, Rosemeyer, Fagioli domina compretitile.Soseste GP din Germania al Nurburgring:se pregateste o mare parada pentru bolizi germanici ai lui Hitler.Gara va fi amintita ca fiind o cursa de neuitat din istoria automobilistica in particular:Nuvolari pe Alfa intrece toti piloti Mercedes si Auto Union,invingind acasa la ei lasindui uimiti pe nemti.Aceasta este VICTORIA cea mai frumoaa obtinuta de Tazo Nuvolari.In 1936 in sfirsit este gata noua Grand Prix Alfa: un 12 cilindri de 4064 cc si 370 cv.Dar masinile nemtesti Union cu Rosemeyer continua sa domine sezonul,noua masina Alfa nu reuseste sa fie la inaltimea asteptarilor.Nuvolari cu extraordinara clasa reuseste sa obtina citeva victori.Bilantul pentru Itaieni este deluzoriu,dar inafara de Nuvolari are cu vechia 8 cilindri si 12,continua sa surprinda.In 1936 se transfera in Statele Unite unde cistiga Coppa Vanderbilt,pe circuitul Roosvelt Field:Tazio incinta americani care in sfirsit il pot vedea in actiune.Pe noul continent atinge o popularitate de invidiat,ajunge sa fie sarbatoruit de americani ca un erou.Este inca numarul unu mondial
1937: anul cel mai negru!
Este cunoscut faptul ca masinile Alfa nu mai reusesc sa tina pasul in confruntarile cu masinile nemtesti,de acea anul 1937 este un an mai putin fericit.In schimb nemti in special cu Mercedes domina scena competitilor cu "mostruosa" W125.Pentru Alfa este un lung si dezastruos sir de infringeri, anul cel mai negru din istoria sa.Nuvolari invinge numai pe circuitul din Milano.Apoi vine primul dezastru,fiul sau Giorgio,in virsta de 18 ani,este lovit de miocardita la colegiul Elvetian unde studia.Tzio il aduce acasa la Mantova si sta ling el constient ca nu are nici o speranta de vindecare.Trei luni dupa in timp ce Nuvolari tranversa oceanul pentru a participa la Coppa Vanderbilt, Giorgio moare.Carolina povestea mai tirziu:"era pentru prima oara cind Tazio a plins"La sfirsitul sezonului Nuvolari a probat pentru o singura gara un Auto Union, clasificinduse pe loc 5 la GP Berna.Termina sezonul cu Alfa si scuderia Ferarri.
Retrageria ???
In anul 1938 Alfa anunta retragerea sa din competiti,scuderia Ferrari se inchde,Enzo Ferrari este chemat sa conduca noua "Alfa-Corse", iar Jano este constrins sa demisioneze.In timpul probelor pentru prima gara,masina lui Nuvolari ia foc la 150 km/h,din caza unor perderi de benzina,montovanul se salveaza aruncinduse din masina avind combinezonul in flacari,reusind sa s salveze.Din spitalul din Pau,Tazio Nuvolari comunica decizia de a se retrage.In urma deciziei luate de a se retrage lumea curselor ramine stupefiata.Nuvolari declara:"Focul m-a terorizat,E un nemernic care nu iti da loc de scapare si de care nu te poti apara.Nu ma mai simt in stare de a concura,asta e tot.Noaptea este un cosmar,visez tot timpul foc.Sa terminat,cred ca am imbatrinit si obosit".Toti vorbesc de decizia luata de el.Totusi decizia lui Nuvolari apare ca fiind fara sens:este inca cel mai bun pilot din lume,bogat,faimos,are doar de 46 de ani,are in spate o cariera de 20 de ani in care a cistigat totul,fie in moto fie in auto.A avut o viata sportiva intensa precum nici un alt pilot.Dar acum avind ceva probleme de sanatate, probleme cu respiratia din cauza gazelor de esapament acumulate in toti acesti ani,mort de putin timp fiul acestuia,Giorgio.Deci are toate motivele a se retraga.Dar dupa o perioada de odihna si o vacanta in America, Tazio apare restabilit......revine in curse pentru a scrie alte pagini in istoria competitilor auto,pagini de neuitat.
Nuvolari si Auto Union
In anul 1938,in luna Iulie, apare in mod surprinzator si scandalos pentru italieni la volanul unui Auto Union la GP din Germania,unde termina al 4-lea.Auto Union vroia un campion abil si experimentat precum Nuvolari,pentru inlocuirea disparutului Rosemeyer si pentru perfectionarea bolidului noul "tipo D" a 12 cilindri,asta pentru a putea bate pe Mercedes care dominase seonul precedent.Nuvolari si-a demonstrat valoarea prin informatile si sfaturile fundamentale oferite echipei,imbunatatind masina cu care dupa trei gare cistiga in GP Italia la Monza,apoi in Anglia la Donington in fata colegilor de echipa si a celor de la Mercedes.
Dupa victoria de la Donington Nuvolari este asaltat si de englezi,care au fost si ramas puternic impresionati de tehnica lui.In anul 1939 Adolf Hitler,in perioada desfasurari Salonului auto de la Berlin il felicita personal.In acel an aflinduse la a doua tinerete,Nuvlari cu aceias masina nemteasca disputa frumoase gare impotiva masinilor Mercedes, chiar daca a invins numai in GP din Belgrad.Nu conteaza daca GP Belgrad (ultimul GP dinaintea izbucniri celui de al 2-lea razb.mond.)este ultima sa mare victorie obtinuta,montovanul incheie un ciclu mitic de neuitat in istoria competitilor motoristice internationale.
Dupa razboi
Dupa razboi in 1946,Nuvolari revine avind virsta de 54 de ani la volanul unei masini de curse.Are inca clasa si curajul din totdeauna,dar este blonav.Ar fi trebuit sa abandoneze garele,are atacuri acute de tuse si este obligat sa poarte o masca pentru asi proteja plamini de gazele de esapament.In luna Mai Alberto,celalalt fiu a lui Tazio,este lovit de nefrite.Tazio si Carolina ii stau aproape chiar daca pentru el destinul e scris.Moare la 18 ani precum fratele sau Giorgio.....Rezultatele obtinute in anul 1946 sint sadisfacatoare.Se retrage, totusi mai concureaza in citeva gare fara victori in care se distinge prin condusul spectculos,de obicei reuseste tururile cele mai rapide.In Septembrie la GP Torino se regaseste cu marele sau prieten - rival Varzi.Cei doi au un frumos duel amintind publicului de vreurile treute.Cistiga Varzi care traia a "doua tinerete",in schimb Tazi trbuie sa se retraga dupa o prestatie buna in gara.In acel an cistiga doua gare cu Maserati, Cisitalia si Fiat.
Mille Miglia din 1947
Participa la 6 gare cistigind 3 dintre ele,apoi este protagonistul unei alte intreceri legendare: Mille Miglia,prima editie de dupa razboi.Se inscrie in competitie cu o mica Cisitalia 1100 foarte determinat,se simte chiar intinerit,totusi sint putini acei ce ii dau crezare.Ia startul batrineste dar pe parcurs de la Pesaro la Roma conduce in forta si recupereaza teren in confruntarea cu Alfa 2900 a lui Biondetti,trecind la conduceria garei.Toata Italia este cu el,60 cavalli contro 140.!!!Pina la Modena Nuvolari reuseste 8 minute de avantaj.Pe portiunea finala se declanseaza o mare furtuna,Cisitalia (un spider decapotabil)se umple de apa,se uda,fiind si in virsta....pierde 10 minute si este depasit de Alfa (inchisa).Masina sa parea o jucarie in mijlocul acelei furtuni,scriau ziarele.Soseste al 2-lea.Restul sezonului pe o Ferarri cistiga pe circuitul Parma si pe cel din Forlì.
Ultima aventura
Boala se agrava din ce in ce mai mult,dar Nuvolari nici nu vrea sa se gindeasca la retragere sa din lumea curselor.Asa ca in 1948 cu un Ferarri tot la Mille Miglia,scrie ultimul capitol glorios,dar tot odata nenorocos.Se prezinta la linia de plecare in Brescia doar pentru a-si saluta colegi.Acolo ii vine oferita o masina Ferrari. Nuvolari accepta rapid.Are 56 de ani,este bolnav,sint luni de zile de cind nu a mai concurat,nu are antrenament,nu cunoaste masina(ne mai condusa pina in acel moment)nu se astepta sa dorasca sa prticipe la masacranta gara de 1600 km!.Totusi ia startul pentru a invinge.Toti tifosi sint cu el,lumea il aclama,este inca mitul automobilismului.In prima parte a garei se gaseste tot timpul printre primi,apoi declanseaza ofensiva pe Appennini demonstrindusi clasa.Ajunge la Roma cu un mare avantaj,imediat dupa Roma i se rupe cirligul ce tine inchisa capota,Tazio elimina capota si continua cursa cu motorul descoperit.Dupa Livorno derapeaza si iese in afara strazi,in urma incidentului scaunul mecanicului se strica,Nuvolari il elimina si continua cursa. Incet,incet isi mareste avantajul,la Firenze mai ii trebuia o secunda si isi marea avantajul la o jumatate de ora:un abis.Apoi pierde o aparatoare de noroi de la o roata,bucati din masina sa sint imprastiate in toata Italia,dar el isi continua drumul spre victoria care parea aproape.Dar nu va invinge.Incepind ploaia si fara capota,avind mai multe defectiuni apare o alta care il obliga sa abandoneze la Villa Ospizio,linga Reggio Emilia.Toata Italia amuteste,entuziasmul dispare rapid."Curaj Tazio,va fi urmatorul an...."ii spusese Ferarri pentru al consola.Nuvolari ii raspunde:" Ferrari, zile a acesta,la virsta noastra,nu vor mai fi multe..."In 1948 nu cistiga nici o cursa ,iar in "49 concureaza doar intr-o gara.Dupa acea Mille Miglia,era prabusit ,iar boala care o avea se gravase.
Ultimele gare
Reapare in 1950,participa la 2 gare,invingindo pe ultima(o gara de urcare la Palermo, in data de 10)in ambele pe o Cisitalia-Abarth.Intelege ca a venit timpul sa se retraga acum cind inca este invingator.Totusi nu si-a anuntat oficial retrageria.
In ani urmatori a iesit de foarte putine ori in public,iar in 1953 sanatatea i sa inrautatit,asa ca cere sa se intoarca din Gardone la Mantova.Aici moare pe 11 August la virsta d 61 de ani.Acest pilot temerar care si-a riscat viata in nenumarate curse,care a avut mai multe accidente,moare in propiul lui pat.In schimb: Varzi, Campari, Borzacchini, Materassi, Brilli-Peri, Arcangeli, Bordino, Rosemeyer, Seaman,toti acestia au murit in gare.Destinul face ca in 5 Ianuarie 1981, la 86 de ani Carolia sotia lui Nuvolari sa moara lovita de o masina in timp ce se plimba la Gardone,asta dupa ce o viata intreaga a dedicato automobilelor.Funeralile lui Nuvolari au avut loc pe 13 August 1953 la Mantova:Italia si intrega lume a competitilor motociclistice si auto a intrat in doliu.
INCHEIERE (in italiana) Se povesteste:"...non appena mi giunse notizia della sua fine partii per Mantova. Nella fretta mi persi in un dedalo di strade sconosciute della città. Scesi di macchina, chiesi ad un negozio di stagnino la via per villa Nuvolari. Ne uscì un anziano operaio, che prima di rispondermi fece un giro intorno alla macchina, per leggere la targa. Capì, mi prese una mano e la strinse con calore. 'Grazie di essere venuto' bisbigliò commosso 'Come quello là non ne nasceranno più".
Sfirsit!